Volkswagen ID.3 разказа играта на Tesla Model 3 в Европа

Електрическият Volkswagen ID.3 бе създаден като начин германският гигант най-после да започне да догонва Tesla в сегмента на автомобилите с батерии. Но ако се съди по данните за някои европейски пазари през октомври, той изобщо не я догонва – а направо я измества от пазара.

В Нидерландия, традиционно вторият по сила пазар за електромобили, октомврийските регистрации на ID.3 са 2789, докато регистрациите на Tesla Model 3 са се сринали до едва… 37 автомобила. Месец по-рано, когато ID.3 започна да се продава на холандския пазар, съотношението все още беше 608 за него срещу 979 за Tesla (по статистика, цитирана от американското издание на Forbes).

В Норвегия, пазар номер 1 за електромобили на Стария континент, регистрациите през октомври са 2469 за VW срещу едва 74 за Tesla, при 1989 срещу 1116 месец по-рано. В Германия регистрациите на Model 3 са спаднали от 3065 през септември до 252 през октомври.

Разбира се, за такава видима промяна роля оказват различни фактори. Например затруднения с доставките при Tesla, която все още трябва да внася автомобили в Европа, докато не завърши завода си в Германия. Някои клиенти може би изчакват и европейския дебют на Model Y, по-достъпния кросоувър на американската марка. Освен това високите резултати на ID.3 се дължат и на натрупаните предварителни поръчки, чиито ефект обаче до голяма степен бе изконсумиран още през септември.

Според анализатора на Forbes Джим Колинс обаче основното обяснение е, че клиентите просто предпочитат ID.3 – вероятно и заради по-достъпната му цена. Резултатите в последните два месеца на годината ще потвърдят или отхвърлят това мнение.

Иначе по данни на Automotive Group за третото тримесечие Tesla си остава най-продаваната марка електромобили в Европа, с пазарен дял от 18%. Volkswagen излиза втори с 13%, но това е преди ID.3 да дебютира на повечето пазари. Алиансът Renault-Nissan е трети с 8% дял, Hyundai-Kia и BMW делят четвъртата позиция с по 7%.