8 болести, които тревожността причинява

8 болести, които тревожността причинява

Тревожността, като състояние на духа, засяга и тялото. То, опитвайки се да ни защити, поглъща безпокойството в себе си и го натрупва. Тревожността е една от последиците на различните прояви на страх. Тя предизвиква съответните реакции в човешкия организъм. Когато безпокойството стане факт, започва освобождаването на норепинефрин, адреналин и кортизол. Благодарение на тях тялото преминава в състояние на постоянно вълнение.

Едва ли има някой, който да не е усетил тревожността. Това неприятно преживяване носи със себе си болезнени усещания. Мислите се роят в главата, тревожният човек е напрегнат. Всички сили се изразходват да поддържаме себе си в повече или по-малко адекватно състояние. Да, тревожността не подбира и може да засегне хора от всякаква възраст, пол или раса. Но какво точно причинява това състояние – информацията не е достъпна за всички. Тази статия има за цел да коригира това.

Болести, които тревожността причинява

Най-лошото при безпокойството е, че истинските причини за неговото възникване често са много дълбоко скрити от нас. А непознаването на причинителя ни пречи не само да го елиминираме, но и да го изпитваме правилно, в полза на себе си. Изглежда, че човек се бори с нещо, напряга се, крие се… Но, онова, което се случва и начина, по който може да се почувстваме в състояние на безпокойство, е неразбираемо за нас. Продължаваме да тичаме в кръг, заглушавайки алармата на тревожността, улисани в ежедневните битовизми.

Тревожността, както вече стана ясно, се усеща с почти всяка клетка на тялото. Поради някакви все още неясни механизми, безпокойството се натрупва вътре в нас, попиваме го с всяка фибра на тялото като дунапрен. Понякога това е достатъчно, но често се оказва по-силно от нашия организъм и постепенно, като плевел, прераства в болести и сериозни състояния, които трайно съсипват не само тялото, но и душата…

Като една от проявите на страх, тревожността предизвиква съответните реакции в нашия организъм. Автономната нервна система излъчва чести сигнали, причинени от отделянето на норепинефрин, адреналин и кортизол, а тялото преминава в състояние на постоянна възбуда. Това води до тъжни, от гледна точка на здравето, последствия. Ето защо е толкова важно да забележим тревожността възможно най-рано.

Това е списък на най-очевидните и често срещани симптоми на тревожност:

1. Безсъние

Шумният рояк от мисли, който постоянно звучи в главата ви без прекъсване, дори с настъпването на нощта, не може да се успокои. Той кара тялото ви да е постоянно нащрек, повишава нивата на адреналин и ви държи будни.

Искате да заспите, очите са уморени, мозъкът е прегрял. Лежите в тъмното, опитвате се поне да се унесете, но нищо не се получава. Това състояние може да продължи час или два, а може да не изчезне и до сутринта.

2. Болести на кръвоносната и съдовата система

За съжаление, тревожността може да доведе до инсулт или инфаркт. Тя може да бъде свързана с хипертония, неправилен сърдечен ритъм, анемия и дори диабет. Нормалното регулиране на кръвообращението и химията на кръвта не е възможно при повишено ниво на тревожност.

3. Панически атаки

Странно усещане, измъчващо психиката и тялото, плашещо до смърт.

Човек, който се е сблъскал с тях, никога не живее както преди. Най-лошото при паническите атаки е, че те се размножават като бактерии. Честотата на поява и силата на тези състояния нараства всеки път.

4. Възпаление, алергии, гъбички

Може да го наречете психосоматика или както ви харесва, но това няма да го направи по-малко реално. Химичните промени в тялото, причинени от тревожността и стреса, засягат почти всичко. Имунитетът пада и за организма става по-трудно да устои на вирусите, гъбичките, бактериите и алергените. Високите нива на кортизола могат да причинят или влошат възпалението.

5. Лошо храносмилане

Гадене, подуване на корема, запек, диария, коремни спазми, същият психосоматичен синдром на раздразнените черва – всичко това е факт, защото сте прекалено загрижени за дреболии! Тялото не може да смила правилно храната, ако постоянно се притеснявате за нещо. Това са взаимно изключващи се неща.

6. Наднормено тегло

Тревожността променя хранителното поведение, което може да доведе до преяждане и в резултат на това – наднормено тегло. А проблемите с храносмилането и метаболизма само влошават ситуацията.

7. Мигрена

Това е нещо ужасно. Тези, които често падат в капана на мигрената, прекрасно разбират защо. Това не е просто главоболие. Това са много часове, много дни на потискаща и лишаваща от всякаква сила болка. Болкоуспокояващи, вазодилататори или свиващи кръвоносните съдове лекарства не действат върху него. Дори сънят не е спасение от мигрената.

8. Еректилна дисфункция

За мъжете тревожността е особено ужасна, защото може да ги доведе до импотентност. Еректилната функция е свързана с нашето емоционално състояние. Тревожността засяга както либидото, така и физиологичната страна на въпроса.

Психологическото бреме на безпокойството често се подценява. Много мислим как това се отразява на отношението ни към нас самите, към близките ни, но често забравяме, че като се притесняваме, буквално се самоубиваме.

Ако сте намерили своите „симптоми“ в описанието по-горе, не забравяйте да помислите дали не са свързани с онова щипещо вътрешно усещане, което винаги ви кара да въртите мислите си в кръг без резултат.

Притеснявате ли се често за работата си у дома или може би на работа дълго разсъждавате за нещо, свързано със семейството? Знаете ли как да се отпуснете и да не мислите за нищо? Често ли се страхувате от онова, което предстои? Особено сега, когато пандемията преобърна целия ни свят…

Ако сте отговорили с повече от едно „Да!“

За начало се опитайте да се успокоите и да се съберете. Направете няколко упражнения за намаляване нивото на тревожност. Най-просото от тях е да дишате. Едно от най-популярните упражнения, които смъкват силата на тревожността е:

4-7-8 дишане

При това упражнение се използва и коремно дишане, за да ви помогне да се отпуснете. Можете да го правите докато седите или в легнало положение преди сън.

За начало сложете едната ръка върху корема, а другата върху гърдите.

Поемете дълбоко и бавно дъх от корема, и безшумно бройте до 4, докато вдишвате.

Задръжте дъх и мълчаливо бройте от 1 до 7.

Издишайте напълно, докато броите безшумно от 1 до 8. Опитайте се да изкарате целия въздух от дробовете си, докато броите до 8.

Повторете 3 до 7 пъти или докато се почувствате спокойни.

Забележете как се чувствате в края на упражнението.

Ако упражненията и почивката не помогнат, запишете се за консултация с психолог, сменете работата, а ако тревожността е много силна – защо не и мястото, на което живеете? Не забравяйте, че промяната често носи повече удовлетворение, отколкото въпросителни.

Животът ни е даден, за да му се наслаждаваме! Запомнете това!