5 фирми ни омайват за уреди на цената на кола, пробутват прахосмукачки за 6 бона

5 фирми ни омайват за уреди на цената на кола, пробутват прахосмукачки за 6 бона

Пет фирми успиват клиенти, продавайки им уреди на цената на малка кола на старо. Те действат на принципа на директните продажби из цялата страна, като стигат до най-забутаните села. Подходите им са два – канят те на презентации, на които ти обещават подарък, или идват в дома ти и там ти демонстрират възможностите на уреда. И в двата случая използват добре заучени психологически похвати, с които да създават усещането, че ти предлагат оферта, която не е за изпускане.

Това разкрива пред „Телеграф“ адвокат Антоан Атанасов от Асоциация „Активни потребители“, който консултира множество клиенти, опарили се от такива практики, които по думите му са на ръба на закона. „Такива хора са хиляди“, пояснява той.

„Не мога да кажа дали в правния смисъл има измама. Да успееш да продадеш, да си добър търговец, не е незаконно. Всички компании обучават служителите как да продават. Учат ги на превъзходни психологически умения, които да прилагат“, обясни адвокатът.

Благодарение на способността на добре обучените служители да убеждават хората можем, без да се усетим, да станем собственици на пелерини за масаж за 2-3 хиляди лева, машина за пречистване на вода за 4000 лева, прахосмукачка за близо 6000 лева, робот за чистене за 2-3 хиляди лева, пречистватели за въздух по 1000-2000 лева, котлони за по 1000-2000 лева. Имало и сокоизстисквачка за 4000 лева и вълнени юргани за по 700 лева. „На презентациите буквално те омагьосват. Дават ти 40 до 60% намаление от цената и те убеждават, че това е оферта веднъж в живота и в никакъв случай не трябва да я изпускаш“, посочва адвокатът.

Първата стъпка е служителят да се свърже с набелязания клиент по телефона. Някои се сдобиват с номера от познати на потребителя, при когото вече са правели презентация, други – по неведоми пътища. В много случаи звънят роботи – предварително записан мъжки или женски глас. Роботът се познава по това, че като му зададеш малко по-особен въпрос, той отговаря неадекватно. Още при този първи контакт влизат в действие психологически похвати.

Винаги се пуска някаква стръв, свързана със здравето, защото това е чувствителна тема за всеки човек. Например обещава се подарък смартчасовник, който мери кръвното и засича аритмия. Когато човек пита дали джаджата ще открие защо напоследък му се замайва главата, роботът не може да отговори адекватно, а прескача на предварително записани фрази, например за адреса на презентацията.

Самата презентация се прави в лъскави хотели или в други зали, които се вземат под наем, пред очите на поканените. На клиентите се обяснява как продуктите са без аналог в света и само сега могат да получат огромна отстъпка. В някои случаи служителите изпращат клиентите със закупения уред директно до дома им и отварят кашона. Машината за пречистване на вода пък я свързват към водопровода. Има и случаи, когато по време на презентациите на възрастни хора да им се вземат личните карти и дори телефоните. Явно целта е била те да се откъснат от външния свят, за да не могат да вземат разумно решение.

Друг път служителите идват директно у дома. Тези със скъпите прахосмукачки демонстрират нагледно отличните почистващи възможности на уреда. Черешката на тортата е да ти покажат колко мръсотия е изсмукала прахосмукачката от матрака, на който спиш. Те също използват психологически похвати – казват, че ако купиш, ще им помогнеш да станат служител на месеца или годината на събитие, което се провежда някъде в чужбина. „Това е психологически трик, който поражда съпричастност у другия човек желание да помогне. Пипат те по най-искрените чувства, това е неморалното в цялата ситуация. В случая е неморално, защото те лъжат, това е една и съща заучена тактика“, обяснява адвокат Атанасов.

Когато клиентът е достатъчно омаян и поиска да се сдобие с предлагания на презентацията уред, но няма достатъчно налични пари, му се предлага стоков кредит. Тук идва другият тънък момент. Служителят попълва заявлението за кредит, използвайки данните, които му дава потребителят. Изпраща заявлението в банката, без клиентът изобщо да знае какво пише в молбата за заем. Когато банката одобри кредита, праща SMS на потребителя с код.

Въвеждането на този код реално означава, че потребителят подписва договора за стоков кредит. И понеже лихвата е много висока, някъде стига до 30%, уредът от 5000 лева става 8000 – сумата, която клиентът в крайна сметка трябва да плати. „Подписваш се на данни, които служителят е попълнил, и ти не знаеш какви са. А ако подадеш грешни данни за кредит, ти подлежиш на наказателна отговорност“, посочва адвокат Атанасов. По думите му имало случай с възрастна жена, която взима минималната пенсия, но са й отпуснали кредит за 5000 лв.

В olx могат да се намерят за по 400 лева

Скъпите прахосмукачки, които ни продават за близо 6000 лева, могат да се намерят в сайтове за безплатни обяви на далеч по-ниска цена. Предлагат ги хора, които вероятно след известно време са размислили, но не са могли да върнат уреда. Само в olx обявите са около 60, а цените варират от 400 до над 3000 лева.

„Когато ни предлагат такъв продукт, най-важното е направим сравнение с пазарните му еквиваленти. Тоест да го сравним с продукт със сходни качества, съответно и цени“, съветва адвокат Антоан Атанасов.