Когато човек поулегне и създаде семейство, му се налага да помисли и за по-голям автомобил. Доскоро класическият избор беше на седан от т. нар. D-сегмент. Но в последното десетилетие огромна част от европейците се пренасочиха към SUV или кросоувъри. Споровете кой от двата тима автомобили са по-добри не утихват, но ако се съди по пазарните данни, битката е окончателно загубена: според JATO Dynamics през тази година всички продадени в Европа седани и базирани върху седани комбита са едва 8% от пазара, ако броим и луксозните лимузини. Делът на кросоувърите е 40.7%.
Истината е, че има немалко хора, които наистина се нуждаят от високопроходими автомобили със задвижване на четирите колела. Особено в условията, създадени от българската Агенция пътна инфраструктура. Но за огромното мнозинство 4х4 задвижването изобщо не е необходимо, и те избират кросоувърите по съвсем други причини. И покрай това се примиряват с немалкото им недостатъци.
По-опасни на пътя
Кросоувърите обикновено са по-тежки, с по-големи габарити и с по-висок център на тежестта от аналогичните седани. И съответно са по-трудни за управление, особено за неопитни шофьори. Седаните са много по-предсказуеми и прощаващи грешките.
Рискът от преобръщане при кросоувърите също е осезаемо по-голям заради по-голямата им височина, мекото окачване и високопрофилните гуми. Те са и по-податливи на влиянието на силен страничен вятър.
4х4
Много често – бихме казали, в повечето случаи – човекът, който си купува солиден SUV, никога няма да използва възможностите му извън пътя. Защо си го купува? „За всеки случай“. Ако стане ядрена война или пък ураган опустоши страната, отнасяйки всички пътища. Или ако изведнъж паднат два метра сняг.
Впрочем самите производители отлично знаят, че машините им няма да се ползват за офроуд, и дори не си правят труда да ги подготвят за такива режими (с шепа старомодни изключения като Jimny например). Погледнете само броните и престилките на съвременните „SUV“, и си представете колко биха изкарали извън асфалта.
Избиване на комплекси
Нерядко кросоувърите, особено по-големите, се купуват от хора, които имат отчетлива нужда да повишат самочувствието си. Изборът на автомобил, който изглежда голям, силен и могъщ, сякаш компенсира липсата на подобни качества у собственика. Но всъщност не го прави наистина – никой няма да ви уважава повече, ако карате Audi Q7 вместо Audi A8. Психоаналитик ще помогне повече по въпроса със самочувствието.
Заобикаляне на правилата
Големи офроудъри нерядко си купуват и хора, които искат да не се подчиняват на общоприетите правила – да се прекачват през тротуарите, да паркират върху тревните площи, да изпреварват задръстването през канавката… Не че няма и индивиди с други типове коли, които се мъчат да хитреят. Но SUV-то засилва изкушението.
Митът за високия просвет
Огромната част от хората вярват, че кросоувърът предлага повече просвет. Всъщност изобщо не е вярно. Повечето модерни SUV модели са снижени сериозно, за да компенсират по-високия си „ръст“ и да намалят малко разхода. Дори и при тях производителите редовно послъгват за просвета, като не го мерят в най-ниската точка, или пък го посочват само за версията с най-голям размер на джантите. Автомобил като Kia Sportage според независими замервания има 16 см минимален просвет. Доста седани имат 17.5 сантиметра или дори повече
По-висок разход
Кросоувърите са по-високи, по-тежки и с по-голямо въздушно съпротивление от седаните. Съответно и разходът на гориво при тях е по-висок. Всъщност дотолкова по-висок, че бумът в продажбите им на практика доведе до повишаване на средните парникови емисии в Европа в последните две години – напук на всички скъпоструващи мерки за понижаването им.
По-шумни
При съпоставими показатели един кросоувър е значително по-шумен от седана, заради споменатото вече по-високо въздушно съпротивление. Ако е със задвижване на четирите колела, по-сложната трансмисия също добавя шум.
По-скъпи за обслужване и ремонт
„Истинските“ SUV са по-трудни и по-скъпи за обслужване от обикновените седани. Окачването им е по-сложно, да не говорим за 4х4 системата. Освен това достъпът до повечето агрегати е по-труден. Кросоувърите се нуждаят и от допълнителен реглаж на колесния ъгъл.
Гумите са разорителни
Естествено, има и седани, на които можете да сложите 22-цолови джанти. Но по правило тъкмо кросоувърите са с по-големите колела, а и заради височината и масата се нуждаят от специални SUV гуми. А „специални“, както добре знаете, е синоним на „по-скъпи“.
Много минуси при багажника
Багажниците на кросоувърите са в същия обем, в който седят и пътниците. Това означава да усещате миризмите на товарите, които возите, и да сте застрашени те да ви ударят при катастрофа. При седана багажът ви пътува отделно, и е винаги скрит от очите на разни съмнителни минувачи. Прагът е по-ниско и товаренето е по-лесно. И накрая стигаме до най-устойчивия мит: кросоувърите предлагат повече товарен обем. В много случаи всъщност е тъкмо обратното.
Чувствително по-скъпи са
Не само поддръжката, горивото и гумите ще ви излазят по-скъпо при кросоувър, отколкото при седан. Началната цена също е по-висока за SUV моделите. В някои случаи причината е в по-сложното пълно предаване. Но при мнозинството днешни кросоувъри, които са само с предно предаване, не плащате за никакви допълнителни технологии. Плащате повече, само защото са модерни.
Застраховките също са доста по-скъпи – не само заради високата цена, но и защото SUV моделите статистически са по-рискови.