1 милиард лева ще струва обновяването на градския транспорт в София

Столична община е готова с програма за обновяването на превозните средства и техниката за поддръжка на градския транспорт за близо 1 млрд. лв. до 2030 г. Това е разписано в доклад на кмета на София Васил Терзиев и общински съветници от различни групи.

Реализацията ще се прави на етапи през годините и ще се търси различен вид финансиране – собствени средства, заеми, различни европрограми. Новите трамваи ще са 108, а 40 ще бъдат модернизирани. В програмата е записана и покупката на 75 тролейбуси и 50 електробуси. Новите автобуси ще са 230. 70 от тях ще поемат линиите, които в момента се обслужват от „МТК Гроуп“ ООД, което ще стане в средата на 2026 г.

Годишният пробег на столичния обществен транспорт надхвърля 65 млн. км. В момента София разполага с почти 300 трамвайни мотриси, 130 тролейбуса и 700 автобуса.

„Голяма част от наличния подвижен състав е остарял, амортизиран и със значително по-ниски екологични норми от необходимите. Това влияе негативно както върху персонала, който ежедневно работи с остаряла и ненадеждна техника, така и на гражданите на София, които очакват транспортна услуга с високо качество и комфорт. Едно от необходимите условия за увеличаване на качеството на обществения транспорт в София е да се подобрят достъпността, удобството и комфорта в превозните средства. По този начин градският транспорт ще боде по-привлекателен и ще отговаря на съвременните тенденции и очаквания. Това би довело до намаляване на използването на лични автомобили, съответно на задръстванията, пътнотранспортните инциденти и замърсяването на въздуха“, пише в доклада.

Друга причина, която се посочва е, че„Столичния автотранспорт“ ще поеме допълнителна част от транспортната задача след изтичане на договора с частния оператор, а „Столичен електротранспорт“ ще разширява трамвайната и тролейбусната мрежа.

В момента трамваите в столицата са 290, като средната възраст е 26 г. „Въпреки доставените 67 трамвая Pesa през последните 10 г., общото състояние на трамвайния парк е далеч от задоволително. Средна възраст остава висока, а по-голямата част от подвижния състав е морално и физически остарял, включително и заради отлагане на планови и капиталови ремонти на част от возилата поради недостиг на средства. Голяма част от трамваите са изцяло високоподови, което създава проблем с достъпността – не само за по-възрастните граждани, но и за майки с детски колички и трудноподвижни лица. Останалите трамвайни мотриси имат само една нископодова секция“, пише още в доклада.

223 от 290-те трамвая нямат климатик. „Това създава огромен дискомфорт кaктo за пътниците, така и за водачите, кoито през летните месеци са принудени да работят дълги смени при изключително високи температури. Налице са и редица инциденти именно вследствие на тези условия на труд“, отбелязват експертите.

Споделете това с Вашите приятели:
Pin Share