
Черен петък: Изкупуват лаптопи за 23 секунди, жалят се от бавни доставки
В разгара на най-голямото шопинг събитие у нас – Черния петък, потребители се барикадират пред компютрите в търсене на необходимите за дома уреди и техника. Тазгодишното му издание ще премине под знака на пандемията и промоциите ще залеят мрежата седмица предварително. Големият интерес обаче води и до редица оплаквания – промоционални лаптопи изчезват за 23 секунди, а доставката на идеалния телевизор за хола се бави.
Масовата кампания, разбира се, задейства и проверяващите органи. През изминалата година от Комисията за защита на потребителите (КЗП) са проверили 287 търговски обекта на територията на страната, сред които магазини за облекла, обувки, кожени изделия, детски и спортни стоки. Установените нарушения по Закона за защита на потребителите са общо 15. Сигнали за нередности от потребителите също не липсват, като най-интересните сред тях са жалба относно изчерпването на даден промоционален продукт в рамките на едва една минута. Инспекцията показва, че
500 телевизора наистина са изкупени за 71 секунди
а 150 лаптопа са намерили новите си собственици за по-малко от 30 секунди.
Освен проверки по сигнал и такива в търговските обекти в периода от 31 октомври до 29 ноември 2019 г. в КЗП са извършени още 68 планови инспекции на 13 сайта, избрани на случаен принцип. Проверени са онлайн магазини, предлагащи различни по вид стоки като дрехи и обувки, електроуреди и битова техника, стоки за дома и мебели, играчки и детски принадлежности, парфюмерия и козметика. Цените на 130 различни продукта от изброените категории са проверявани по 5-6 пъти по време на намаленията. Изчислени са средните цени на всеки от тях за периода на инспекцията и са съпоставени с тези в деня на Черния петък.
Не са установени фиктивни намаления
Констатирани са значителен брой реални такива, достигащи до 40%.
Традиционно след приключването на засиленото пазаруване има увеличение на жалбите и сигналите, свързани с търговията в мрежата. Оплакванията на потребителите са свързани основно със забавената доставка на стоките, бързото изчерпване на количествата или нереални отстъпки.
По-бавните доставки обикновено се дължат на големия брой пратки, които трябва да се изпратят за кратко време. Риск от подобни жалби ще има и през тази година, тъй като заради пандемията пазаруването ще се премести онлайн.
78 на сто от българите, които ще се възползват от големите намаления, ще го направят чрез покупка в интернет. Най-много ще купуваме дрехи, обувки, домакински електроуреди, смартфони, играчки, но и продукти за декорация и ремонт на дома. Така например някои клиенти обзавеждат кухнята си цялостно по време на Черния петък, като купуват абсорбатор, фурна, плот, фризер, хладилник.
“Това са 6-7 уреда, които ако са от висок клас, почти винаги прескачат 10 – 12 000 лв. Така изцяло се обзавежда цялото помещение”, коментира пред „Монитор” управителят на „Технополис” в „Младост 4” Йордан Вакъвчиев.
По време на миналогодишните разпродажби това е една от покупките, за която клиентите са оставили най-много пари. Най-продавани обаче остават
телевизорите, смартфоните и лаптопите
Сравнени с тях пералнята и хладилникът продължават да вършат работа дори когато са по-стари. И макар да няма почти никаква разлика в парите, които ще дадем за такава техника, то предпочитанията на клиентите се менят. За телевизор обикновено харчим между 1000-1500 лв.
„Хората не търсят най-евтиното, а искат да купят нещо, което по-дълго време ще бъде актуално”, смята управителят. Преди 3-4 години най-масовият размер телевизор е бил 40-42 инча с еднометров диагонал. Сега най-продаваните размери са 50-55 инча. Според Вакъвчиев това се дължи на
драстичното поевтиняване на моделите,
чиято цена падна наполовина, че и по-ниско за около 5 години. Вече се търсят и такива, които да са среден клас лаптопи – на тях могат да се свалят приложения, да се приема или отговаря на поща, да се разглеждат и изпращат презентации. При лаптопите пък търсим свалена операционна система, налично SSD за повече скорост, по-качествен екран, за да не напрягаме излишно очите си. В същото време някои предпочитат да купят 65 инча екран за същите пари, но без екстри. През тази година не се очаква голяма разлика в оборотите.Той препоръча да не се правят хаотични покупки на уреди, които да връщаме в следващите 2-3 дни.
Пет от най-честите грешки при пазаруването
В практиката на Европейския потребителски център – България, при работа по жалби от потребители в страната срещу търговци в друга страна от Европейския съюз се открояват пет потребителски слабости, характерни и в условията на „новото нормално“.
Разчитате на импровизация
Ако решите да се възползвате от изгодна оферта на непознат сайт, отделете време за предварително проучване. Името на фирмата, адресът й и контакти за връзка с търговеца са данни, които той е длъжен да посочи на сайта си, ако оперира в рамките на ЕС.
Пропускате скритите разходи
Търговецът е задължен да ви информира за пълната цена на стоката, включително и разходите по доставка. Проверете още дали намалението не важи само при определени условия – например покупка над дадена стойност или на определено количество.
Подценявате „дребния шрифт“
За да не губите време на самия Черен петък и да се предпазите от разочарования, е добре да се запознаете предварително с общите условия, които търговецът е указал.
Не проверявате къде трябва да върнете покупката, ако размислите
Така рискувате тя да не се озове на указания от търговеца адрес. Срокът за връщане и размисъл е 14 дни, но някои търговци го удължават допълнително.
Не комуникирате с продавача – просто поръчвате
Ако пазарувате онлайн, пазете всички документи и мейли, които получите от електронния магазин, а след това и от куриера.