Христо Христов: 7 от 10 коли „втора ръка“ у нас идват от Италия

Христо Христов: 7 от 10 коли „втора ръка“ у нас идват от Италия

– Г-н Христов, как се отрази пандемията на вноса на автомобили втора ръка у нас?

– По време на пандемията вносът беше изцяло спрян заради ограниченията, въведени във всички европейски страни. По тази причина и търговците, и частните лица нямаха възможност да пътуват и съответно да купуват автомобили – вносът беше на кота нула. В същото време вътрешните продажби също бяха ограничени, тъй като най-големите градове в страната за известен период бяха блокирани.

– В какъв размер е спадът от началото на извънредното положение до сега?

– Нямаме точен отчет относно процентното съотношение, но по време на карантината продажбите бяха паднали с 95 на сто. Това е видимо от броя на регистрациите в КАТ. По време на най-силните ограничения имаше индивидуални случаи, при които се регистрираха от 3 до 5 коли на ден, като това са били хора, които са имали сериозна нужда от автомобил. Още през първия месец след края на извънредното положение нивата се възвърнаха почти в предишния си вид. В момента в по-големите областни центрове КАТ регистрира по 150-200 автомобила дневно, в столицата са дори повече. Регистрацията на над 200 коли на ден вече се смята за много добър резултат.

– Наблюдава ли се понижаване на броя на огледите на коли в автокъщите?

– Да, за първи път имаме подобен случай, това обаче не се отнася само за нашата област. Два – три месеца всичко беше блокирано, нямаше нормална търговска дейност. Към момента нещата се развиват много добре. За съжаление, спадът на новите автомобили също води до повишаване на продажбата на употребявани – това е световна тенденция.

– Има ли фалирали автокъщи и съответно служители, които са загубили работата си заради COVID-19?

– Няма фалирали автокъщи, нямаме информация и за съкращения. Все пак там работят до 10 души, които собствениците са успели да задържат на работа през тези 2- 3 месеца социална изолация.

– От кои страни в Европа отново се внасят автомобилите втора ръка, които се продават в България?

– Около 70% от автомобилите, които пристигат у нас, са от Италия. Внасяме още от Германия и Швейцария. През последната година се наблюдава засилен внос и от Канада поради факта, че има по-нови коли на добри цени – с малък пробег. Става дума за коли от ново поколение на възраст само 3-4 години.

– Какви марки леки автомобили най-често предпочитат българските купувачи на употребявани коли?

– Традиционно българинът е любител на немските марки, но има търсене и на Renault, Dacia – тези от по-нисък клас, понеже ценовите им параметри съвпадат с финансовите възможности на българина.

– Каква сума са склонни да отделят хората за покупка на лек автомобил?

– „Таван” няма, тъй като ножицата у нас е изключително голяма. Въпреки че сме с най-остарелия автомобилен парк в Европа, броят на луксозните автомобили в страната е в пъти по-висок от този в Гърция, Румъния и други държави. Ако говорим за масовия българин, той си позволява да отдели между 5000 и 8000 лв. за кола втора употреба. В момента за 8000 -10 000 лв. можем да си закупим доста добър автомобил. Лизинговите схеми също са доста удобен и изгоден вариант. Трябва да се насочим към по-нови автомобили дори да са на лизинг, вместо да купим возило за 4000 лв., което ще бъде по-старо. В подобни случаи не се вземат предвид разходите за поддръжка. По отношение на покупката на нов автомобил – тези от по-нисък клас са на цени между 15 000 и 30 000 лв.

– Какви коли се купуват по-често – втора употреба или новите возила?

– За момента, а и още дълги години у нас пазарът на употребявани автомобили ще е доста по-голям. Няколко неща определят пазара у нас – единствено ние имаме обърната данъчна система, която стимулира покупката на употребявани, а не нови автомобили. Освен това в България за старите коли се плащат по-малко данъци, отколкото за новите, което е аномалия. Друго, характерно за страната, е, че единствено ние плащаме нотариалната заверка за прехвърляне на автомобил. Промени в пазара предизвиква и екотаксата, която е 300 лв. за кола и до 2300 за камион – тези пари отиват в частни фирми. Никой не иска да освободи българските граждани от този ненужен разход. Ако ги премахнем, българите ще имат възможност да си закупят по-нов автомобил, като спестят тези 500 – 1000 лв., които им се вземат непосредствено след покупката.

– Каква е средната възраст на употребяваните автомобили, които се внасят у нас?

– Средната възраст на вносните коли е не повече от 10 – 12 години, докато автопаркът в България е на 18 – 20 години. Автомобилите остават тук за постоянно, нямаме износ, нямаме масово причисляване на автомобили. След 2015 г. данъкът на колата е 20 лв. и тя си остава вечно наша. В нормалните европейски държави след десетата година този данък прогресивно се увеличава в пъти. Така става неизгодно да се поддържа тази стара кола.

– Коя е най-предпочитаната възраст за кола втора ръка?

– В случая отново са важни първо парите. За въпросната сума (5000 – 8000 лв.) е нормално да си закупиш кола от най-масовия клас на възраст 10 или 13 години.

– Как стои въпросът с горивото – дизел или бензин избират повечето шофьори?

– По-често се купуват бензинови автомобили, тъй като шофьорите предпочитат да им се постави газова уредба, за да намалят разходите си за гориво. Особено когато ползват автомобилите си ежедневно и изминават повече километри.

– Как бихте коментирали пазара на автомобилните застраховки?

– Българинът не е свикнал да си плаща за застраховки. Обичаме да даваме пари само за това, което е задължително. Хората избягват да застраховат своите автомобили и имущество. Разбира се, лизинговите коли задължително трябва да имат КАСКО. Аз препоръчвам всеки, който има възможност, да застрахова своя автомобил, тъй като това дава сигурност не само от кражби и щети, но и от природни явления. Допълнителните застраховки обаче остават въпрос на личен избор.

– Предпочитанията към модел променят ли се с възрастта – какво си купуват младежите и какво търсят семействата?

– Младежите са насочват към по-спортните модели като Mercedes, BMW, Mitsubishi. Семействата пък се насочват към комби автомобили или ван – към такива, които ще им предоставят повече комфорт.

 

Христо Христов е в бизнеса с превозни средства и специализирана техника от 28 години. Един от учредителите на Асоциацията на вносителите на автомобили – 2004 г. Избран за зам.-председател на АВА през 2008 г. От 2015 г. заема длъжността председател на асоциацията.