Убитият с двете си деца Нури давал пари на бедните

Нури все пари на бедните и на болните. Изпраща ги по мен. Това каза пред БНТ майката на мъжа, който загина при катастрофата на 13 септември на улица „Хаджи Димитър“ в Айтос, известна като „пътя на смъртта“. Освен 32-годишния мъж, починаха и двете му деца.

„Спрели там, идвала кола отсреща и чакали нейния път да мине товарният, за да отбие нагоре. И той събрал всичките и айде“, разказва Гюлсум Хюсеин.

От удара колата на семейството се разцепила на две. Оцеляла единствено жената на Нури – Фатме.

В родното село на загиналия баща ще го помнят дълго – с добро.

„Помагаше на джамията и на бедните“, разказва пред камерата на БНТ жена от Речица. Много добър беше, добавя друг от жителите на руенското село.

Повечето катастрофи на „пътя на смъртта“ са причинени от тежкотоварни автомобили и жителите на Айтос не искат повече да минават през града. През годините, живота си на нея са загубили над 20 души при тежки катастрофи.

Преди година, на 11 септември, отново на улица „Хаджи Димитър“, отново ТИР помита 11 коли. От удара една от тях се възпламенява и на място загива 28-годишна жена. В един от автомобилите е бил и Даниел Орлов.

„Беше по обяд, в час пик на движение на автомобили. Просто се престроих, ето, както виждате колите, аз все едно бях тази кола. И само на задното си огледало, за части от секундата видях една кабина на камион във въздуха и едно ремарке, идващо нашироко самостоятелно към нас. И когато дойдох в съзнание, колата ми беше завъртяна между бус и друга кола ударена“, разказва Даниел.

Шофьорът на ТИР-а, причинил катастрофата, е бил дрогиран, но няколко месеца по-късно починал и към настоящия момент дело няма.

„Проблемът е, че системата е толкова мудна и една година след инцидента няма никакво развитие като решение, нито на прокуратура, нито на съд. Това дава възможност на застрахователите да забавят обезщетенията, а реално автомобилът, който аз управлявах, е тотална щета и така е записан от застрахователите, но няма възможност те да го изплатят“, уточни Орлов.

„И една година и месец след това ние трябва да прибягваме към адвокати, по които да си търсим правата, а реално има такъв фонд, който би трябвало да направи това обезщетение към пострадалите от такъв тип катастрофи“, добавя той.

Част от ТИР-а се врязва и в дома на 87-годишната Йорданка Русева.

„Аз си гледах телевизия горе и по едно време като се трясна нещо, аз скочих, защото то и къщата ми се тресе. В първия момент не разбрах, че е в моята къща. Аз като чух писъците там, ревовете, човекът реве вътре в колата, хич не погледнах, че тук идва към мен. Големите камиони тук като минават и спирачките като ударят, направо подскачам, не мога да спя спокойно“, разказва тя.

От 60-а година съм тук и този тормоз продължава, споделя възрастната жена.

След последния тежък инцидент с жертви, жителите на Айтос и околните села се вдигнаха на протест с искане камионите повече да не минават през града. Четири поредни дни на недоволство и блокиране на главния път, докато държава не дойде на крака в Айтос, за да предприеме спешни мерки.

„Постоянно полицейско присъствие с мобилна камера за скорост. Ограничаване претоварването на тежкотоварните автомобили. Стартираме процеса по изграждането на обходен път на град Айтос“, каза преди дни заместник-министърът на регионалното развитие Валентин Граматиков.

До дни хората очакват да видят реалните действия по обезопасяването на участъка, иначе отново излизат на улицата с едно искане – да няма повече жертви по „Пътя на смъртта“.