София в XXI в – нови паркинги и електробуси на повикване

София влиза в XXI век! Изграждане на три нови паркинга в столицата предвижда ръководството на Центъра за градска мобилност (ЦГМ), съобщи пред “Труд” шефът на дружеството Димитър Дилчев.

“Строителството на паркинга в “Надежда” вече започна, проектират се още две такива съоръжения – на “Сливница” и на Централна гара. При осигуряване на средства ще започне изграждането на подземните паркинги на “Сливница” и на Централна гара”, поясни Дилчев и допълни, че капацитетът на наземния паркинг, който се изгражда в “Надежда” е за 151 автомобила.

Част от местата са за общо ползване, а другата – за наказателен паркинг. Подвижна преграда ще отделя двете зони, чийто капацитет ще варира. На “Сливница” паркингът ще е за 240 коли, а на Централна гара – за 100. Инвестицията за паркинга в “Надежда” е в размер на 965 000 лв. Предвижда се той да бъде изграден в рамките на 150 дни.

Шефът на ЦГМ съобщи, че вече има предложения за промяна на платените зони за паркиране. “Слатина” и “Триадица” са двата района, които са поискали разширение на платените зони за паркиране, но все още няма решение.

Дилчев припомни, че преди дни стартира новият чат бот на ЦГМ, чрез който плащането за паркиране става и през Viber. След регистрация, си, всеки може да създаде в профила си депозит, с който да заплаща синя или зелена зона. Зареждането на депозита става чрез предварително регистрирана дебитна или кредитна карта. При заплащане на зона, системата тегли автоматично нужната сума от депозита на потребителя, а не директно от картата му.

През декември ще стартира услугата за закупуване на превозен документ с безконтактна карта, напомни Димитър Дилчев. “Скоро телефоните ни ще могат да бъдат и карти за транспорта. А и вече няма да е необходимо да има различни видове превозни документи за наземния транспорт и метрото”, допълни той.

Всеки ден превозните средства нa градския транспорт се дезинфекцират два пъти – преди да излязат от гаражите и депата, и през деня на крайна спирка. В първите дни на извънредното положение, спадът на пътникопотока беше с 90%, сега е около 40 на сто, обяви Дилчев.

По проект: Пускат електробуси на повикване

София ще тества за първи път в Европа иновативна практика за “зеления обществен транспорт при поискване”.

Проектът предвижда вместо да се движат по предварително определени маршрути, новите електроавтобуси да създадат карта на маршрута на базата на търсенето на гражданите, подадено чрез мобилното приложение. Проектът е за 3 г., а бюджетът му е 4,6 милиона евро.

Историческата част на Борисовата градина в София ще бъде обновена и възстановена до края на 2023 г. с 10 млн. лева. Това предвижда проект на общината по оперативната програма “Региони в растеж”. Целта е да се запази в максимална степен автентичният вид на парка.

Проектът включва ремонт на алеите и възстановяване на емблематични паркови елементи в карето между бул.”Евлоги и Христо Георгиеви”, “Алея Яворов”, бул. “Цариграско шосе” и алеите покрай къпалнята “Мария Луиза” и стадион “Българска армия”.

Основен ремонт ще бъде извършен и на Езерото с лилиите.

Ще се възстанови автентичният облик на парковите чешми и скулптури във вида им от 30-те години на 20-ти век и ще бъдат подменени старите осветителни стълбове, като ще се постави и видеонаблюдение, каза заместник-кметът по екология Десислава Билева.

“Проектът е съобразен със статута на парка. Той е със статут резерват, алейната мрежа ще бъде изцяло възстановена. Общата квадратура е над 40 000 квадратни метра. Осветителните стълбове, те са над 130 и камерите за видеонаблюдение също са над 120. Ще бъде изграден зелен пояс с над 25 000 храста и 60 дървета, за да може да шумоизолира “Цариградско шосе” от парка. Надяваме се догодина, не по-рано от месец, да стартираме”, обясни тя.