Соларен покрив зарежда батерията на нов електрически SUV

До неотдавна Fisker произвеждаше бутикови суперспортни коли. Сега базираният в САЩ датски дизайнер и предприемач Хенрик Фискер поема по нов път, като пуска масов електрически SUV с цена от 42 000 евро. Автомобилът носи името Ocean и от тази година се предлага в определени европейски държави. Фискер винаги се е отличавал със смели идеи още от работата си в Aston Martin и най-новото му творение не прави изключение.

За да има успех в изключителната конкуренция на американски, европейски и китайски SUV модели на ток, Fisker Ocean притежава качества, които другите нямат. При електрически коли в този сегмент екологията и устойчивостта е приоритет номер едно. Ето защо в новия автомобил се прилагат много рециклирани материали (общо 50 кг от оборудването), като целта е моделът да стане въглеродно неутрален до 2027 г. Повече от 70% от доставчиците на компоненти се намират на по-малко от 1000 км от поточната линия в австрийския завод Magna Steyr, което означава много по-малко въглеродни емисии от транспорт. Целта на производителя е да надхвърли 75 000 автомобила през следващата година, като фокусът на продажбите пада върху Китай, САЩ и Европа.

Друга забележителна характеристика на Fisker Ocean е соларният покрив с площ 2 квадратни метра. Той генерира слънчева енергия за батерията и може да осигури допълнителен пробег до 2400 км годишно в слънчеви райони като Калифорния, Испания и Португалия. Това е голям бонус за водачите, които в слънчевите дни няма да търсят сенчести места за паркиране.

Хенрик Фискер неутрализира безпокойството на повечето собственици на електромобили от ограничения пробег.

Конструкторът залага на много мощна батерия с капацитет 113 киловатчаса, която гарантира изминаване на повече от 700 км (без допълнителната енергия от соларния покрив). Тази сериозна дистанция поставя модела Fisker Ocean в челото на електрическите SUV-ове с най-дълъг пробег.

На този етап консумацията на енергия на автомобила не се оповестява, нито стойността на челно съпротивление. Отличната аеродинамика със сигурност допринася за изминаването на повече километри. Зареждането на батерията може да се извършва с максимум 200 киловата, което означава достигане на 80% от капацитета за около 30 минути.

Мощната батерия е съчетана с подходяща задвижваща система с общ ресурс в размер на 415 киловата (564 к.с.). Два електромотора задвижват предната и задната ос и осигуряват предаване 4х4. Спринтът от 0 до 100 км/ч отнема 3,9 секунди, а максималната скорост на движение е 205 км/ч, което е напълно ОК за електрически SUV. Водачът може да избира между различни режими на шофиране, които тук имат находчиви имена – Earth (Eco), Fun (Normal) и Hyper (Sport). При движение, когато не се изисква максимална мощност, задният електромотор почива и пести енергия.

Ще има и базов модел само с предно предаване и един електромотор, чиято мощност е 202 киловата (275 конски сили), а пробегът е 440 км.

Интелигентни детайли улесняват живота на водача и пътниците във Fisker Ocean. Когато автомобилът е в покой, водачът може да разгъне т.нар. „тава за тако“ от подлакътника – подвижна масичка като в самолет, за да похапне на паркинг на ресторант за бързо хранене. На мястото на класическата жабка е инсталирана подобна маса и за пътника отпред. Всичко това е много американско с оглед на начина на живот на потребителите в САЩ. Същото важи и за чекмеджетата под предните седалки, които са удобно място за съхранение на вещи.

Батерията на автомобила може да захранва електрическа скара за пикник сред природата, а също и да подаде енергия на друг автомобил. Всички софтуерни актуализации могат да се извършват по въздуха без посещение в сервиз. Водачите в горещите райони ще оценят функцията за активиране на режим California, при който автоматично се отварят всички прозорци, за да влезе свеж въздух в кабината.

Големият вертикално разположен централен екран е с размер 17 инча и позицията му може да се регулира, което елиминира необходимостта от Head-up дисплей.