Ситуацията е критична! В София вече няма свободни COVID легла
Ситуацията с коронавируса в страната се усложнява, през последната седмица България всеки ден достига нов антирекорд от заболели и починали. Официално регистрираните на ден хора, дали положителна проба за COVID-19 наближават 1500. За изминалото денонощие от 00.00 часа на 21 октомври до 00.00 часа на 22 октомври 29 души починаха у нас от коронавирус. Днес на брифинга на НОЩ и здравният министър проф. Костадин Ангелов алармира, че навлизаме в много сериозна фаза на епидемията от COVID-19.
„Най-големият проблем е свързан с медиците на първа линия. Имаме сериозен недостиг по отношение на техния физически капацитет. Всички са изморени, голяма част са заразени, голяма част са болни, някои са и в реанимациите“, предупреди министър Ангелов.
„Имаме нужда от помощ. Виждаме решение в активното участие на лекарите в доболничната помощ и по-специално от медиците в ДКЦ-тата“, отправи своеобразен апел той.
Днес фейсбук платформата „Граждани“ публикува следния текст за случващото се в София. Lupa.bg публикува материала без редакторска намеса:
Чувстваме се длъжни да напишем това, защото смятаме, че всеки трябва да е наясно какво се случва в момента. Рано сутрин отиваш до детската градина за да оставиш децата си – и двете групи са с болни от COVID деца. Чуваш се с приятели от 4 различни приятелски групи – общо 9 от тях са с положителни тестове за COVID. Отиваш на работа и получаваш имейл, че човек от офиса е с положителен тест за COVID. Правиш онлайн интервю на евентуален бъдещ служител – задъхва се и едва говори, защото… е болен от COVID.
Възрастен човек от семейството ти от няколко дена е с положителен тест за COVID, има диабет и е с наднормено тегло. Последните няколко дена е с 39 градуса температура, която едва се сваля на 37 – 37.5 с компреси и медикаменти, но след няколко часа отново се покачва до 39. Говориш с него по телефона и при всяко вдишване кашля. Чувства се много зле, рухва психически. Звъниш на 112 – няма места в болниците. Звъниш на РЗИ – … никой. Цял ден звъниш в болниците – УМБАЛСМ „Н. И. Пирогов“, Военномедицинска академия – ВМА, УМБАЛ „Царица Йоанна – ИСУЛ“, Acibadem City Clinic Болница Токуда, Софиямед МБАЛ и т.н. – няма свободни легла.
С познати (разбира се) успяваш да заведеш човека поне на преглед. Правят се изследвания и снимки на дробовете – вече има пневмония. Но няма да го приемат, защото… няма легла. Започваш да търсиш познати, които те свързват с лекари, директори и собственици на болниците – няма места, не звъниш само ти. Минават 2 дена. Човекът се влошава. След пореден сигнал на 112 и близо 4 часа чакане идва линейка, но… има по-спешни случаи! Човекът си остава вкъщи. На следващия ден отново с много молби и помощ от познати (разбира се) той е приет в болница. В момента е на кислородно обдишване. Лекарите твърдят, че е трябвало много по-рано да бъде приет.
Пазете себе си и пазете възрастните и особено тези с придружаващи заболявания!
И за финал ето и как протича един телефонен разговор със служители на регистратура, спешно отделение и COVID отделение в реномирана столична болница:
Роднина на болен от COVID: „Здравейте обаждам се във връзка с мой роднина, който е болен от COVID, диабетик е и вече има пневмония. Можете ли да го приемете?“
Служител на болницата: „Господине, ние нямаме COVID отделение.“
Роднина на болен от COVID: „Но лекари, които работят при вас ми казаха, че имате COVID отделение.“
Следва 5 до 10 секундно мълчание.
Роднина на болен от COVID: „Ало.“
Служител на болницата: „Да, но нямаме свободни легла.“
Роднина на болен от COVID: „Да, но те ми казаха че имате и свободни легла.“
Отново следва 5 до 10 секундно мълчание.
Служител на болницата: „Изчакайте, ще ви прехвърля към мениджмънта.“
1 до 2 минути изчакване.
Мениджмънт на болницата: „Здравейте. Ние приемаме само пациенти, за които е установено в болницата, че са заразени с COVID.“
Роднина на болен от COVID: „Това означава ли, че ако човека някак си успее да стигне до болницата ви и след като вече е в нея разберете, че е болен от COVID и е в тежко състояние ще го приемете за лечение?“
Мениджмънт на болницата: „Нямате право да правите това.“
След няколко минути обяснения ни се казва да се обадим по-късно в „Спешното отделение“. Така и правим.
Роднина на болен от COVID: „Здравейте, говорих с ваши колеги по-рано, обаждам се във връзка с мой роднина, който е болен от COVID, диабетик е и вече има пневмония. Можете ли да го приемете?“
Служител в спешното отделение: „Здравейте… Аз не мога да ви кажа, трябва да се обадите на 112.“
Роднина на болен от COVID: „Вече говорихме няколко пъти. Казват ни, че няма легла.“
Служител в спешното отделение: „Пробвахте ли РЗИ?“
Роднина на болен от COVID: „С тях дори не можем да се свържем вече.“
Служител в спешното отделение: „Ще ви прехвърля към COVID отделението. Изчакайте.“
1 до 2 минути изчакване.
Служител в COVID отделение: „Здравейте.“
Роднина на болен от COVID: „Здравейте, обаждам се във връзка с мой роднина, който е болен от COVID, диабетик е и вече има пневмония. Можете ли да го приемете?“
Служител в COVID отделение: „Не разбирам защо звъните на нас. Ние сме интензивно COVID отделение. Вие сте третия човек за последните 10 минути, който ни звъни за роднина. Трябва да говорите със спешното отделение. Прехвърлям ви“
1 до 2 минути изчакване.
Служител в спешното отделение: „Здравейте“
Роднина на болен от COVID: „Вашата колежка от COVID отделението каза, че трябва да разговарям с вас.“
Служител в спешното отделение: „Господине, съжаляваме но нямаме свободни легла и не приемаме COVID пациенти в момента. Обадете се на РЗИ за да ни кажат да разкрием повече легла.“