Пускат още 15 км от магистрала „Хемус“ тази година

Пускат още 15 км от магистрала „Хемус“ тази година

Още над 15 километра от магистрала “Хемус” ще бъдат завършени до края на годината, съобщиха от регионалното министерство. Очаква се тази година да бъде изграден лот 1 от аутобана – от Боаза до разклона на пътя за Луковит и Угърчин, който строят от държавната компания “Автомагистрали” ЕАД чрез договор за доставки на строителни материали и техника с компанията “Хидрострой”.

Така почти половината от автомагистралата, чието изграждане стартира през далечната 1974 г., ще бъде завършена до края на годината. Беше направена организация магистралата от София до Варна да бъде изцяло завършена през 2024 г., а още през месец май тази година да работят по всички участъци, но заради бездействието през последните 2 години и изхарчването на специално заделените 1 млрд. лв. в целева сметка в БНБ за други, неясни дейности, сега най-оптимистичният период за завършване на цялата магистрала е след 3,5 години, или през 2027 г., обясни в интервю за “Труд News” бившият строителен министър и депутат Николай Нанков.

Въпреки че няколко служебни кабинета на президента Радев, в които и настоящият строителен министър Иван Шишков, обявиха изграждането и договорите за доставки на новите отсечки на “Хемус” за незаконни и отказваха да възлагат дейности и извършват плащания близо две години, явно регионалното министерство е променило подхода си, щом е категорично, че отсечката от “Хемус” все пак ще бъде завършена до края на годината. Самите фирми, които имат договори за доставка на механизация и строителни материали бяха направили такава организация, че дори можеха да изградят отсечките предсрочно, категоричен бе Нанков. Наложи се обаче компаниите да чакат над година и половина преди въобще от регионалното ведомство да преценят, че работата поне по първите три оставащи лота трябва да продължи.

След като бъде завършена и отсечката от магистрала “Хемус” между Боаза до пресичането на третокласния път между Луковит и Угърчин, включително с пътен възел “Дерманци”, общата дължина на завършената магистрала ще бъде 206 километра, а ще останат за изграждане други 212 километра.

И през това лято по магистралата към Варна няма да се разминат тапите, каквито шофьорите неизменно помнят всяко лято през последните десетилетия. Планиран е ремонтът на две от съоръженията по аутобана – тунелите “Топли дол” и “Правешки ханове”. В момента се провеждат обществени поръчки за избор на изпълнители на дейностите, съобщиха от регионалното министерство.

По пътя от София до Бургас ще се ремонтира виадуктът на 59-ти километър от магистрала “Тракия”, съобщиха още от строителното ведомство.

Ще продължи и укрепването на свлачищата по новата отсечка на магистрала “Струма” преди и след тунел “Железница”. Съоръжението беше завършено от фирмата-изпълнител още преди година, но пускането му в експлоатация бе забавено от възникналите свлачища. Само преди дни от водещия партньор в сдружението ДЗЗД “АМ Струма 2018”, което изгражда съоръжението – “Джи Пи Груп”, съобщиха, че тунелът вече има издаден акт 15. Заради работата по свлачищата през май ще бъде пуснато движението само в едната тръба на тунела, а дейностите в другата ще продължат, отговориха от регионалното министерство.

Общо 50 километра нови пътища е планирано да бъдат завършени през тази година, съобщиха от Министерство на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ). Освен на над 15 километра от магистрала “Хемус”, ще приключи изграждането на 13,6 км от модернизацията на първокласния скоростен път между Видин и Ботевград в участъка между пътните възли “Макреш” и “Бела”, на Северния обходен път на Бургас с дължина от близо 5 км и на отсечката между Калотина и Драгоман от автомагистрала “Европа”, която е с дължина около 14,5 км. Отсечката от “Европа” се очаква да бъде пусната през май. “За последния 16,4 км участък на магистралата – от Сливница до връзката със Северната скоростна тангента, има одобрен ПУП и се извършват отчуждителните процедури. Планирано е до средата на годината да започне строителството в 6-километрова отсечка, в която ще има фронт за работа”, обясниха от строителното министерство.