
Проверяваме за ипотека, без да сме на гишето, нови цени в регистъра
Имотната скица ще поевтинее, тъй като ще бъдат по-ниски таксите за заявяване по електронен път на услуги от Имотния регистър, Търговския регистър, регистъра на юридическите лица с нестопанска цел, Булстат и РИОС. Хората ще могат да поискат онлайн справки, преписи и удостоверения, както и предоставяне чрез отдалечен достъп до информационната система на копия на документи в четирите регистри.
Промяната е заложена в изменение на няколко нормативни документа за дейността на агенцията, които са пуснати за обществено обсъждане от Министерството правосъдието. Очаква се опашката пред Агенцията по вписванията да намалее и заради по-ниските тарифи, и защото част от услугите, които към момента се предоставят само на гише, ще бъдат предоставяни и по електронен път. Новите електронни услуги, които ще се внедрят, ще бъдат са само в Имотния регистър. Към момента обаче няма подробности кои ще са те, тъй като е нужно първо да бъдат одобрени новите тарифи за електронни услуги на агенцията.
В момента действащата тарифа не предвижда различни такси при заявяване на услугите по електронен път, като за удостоверяване верността на преписи и извлечения от документи и книжа, съхранявани в Службата по вписванията, се събира такса 3 лв. за първа страница и по 2 лв. за всяка следваща страница. Предложението е, ако това става онлайн, таксата да бъде 5 лева, а за копие на документ, поискан електронно, да се плащат 2,50 лв. Новите възможности за онлайн услуги ще улеснят хората и бизнеса, а също и административните органи, да направят справка или да извлекат препис или документ, без да се налага личното им присъствие на гишетата на службите по вписванията.
И в момента в регистрите, които поддържа агенцията, има възможност да използвате онлайн услуги, но на по-високите цени – автоматизирани уведомявания на страните като обратна връзка за статуса на молбата им, удостоверявания с електронен подпис, предоставяни чрез отдалечен достъп, внасяне на заявления по електронен път, аналитични и справочни услуги за финансовия сектор, НСИ, НАП, нотариуси, съдебни и публични изпълнители, вещи лица и др. Предвижда се възможност за отдалечен достъп на тези лица и институции до делата, партидните книги и регистрите в службите по вписванията, който ще се основава на личното им качество на страна или участник в производствата. Онлайн ще може и да се подават молби за справки от нотариалните активи и за удостоверения за наличие на ипотеки на имотите.
Всички 113 служби по вписванията в страната ще дадат достъп до онлайн услугите на новите тарифи, като от тях ще могат да се възползват близо 600 нотариуси и 400 съдебни изпълнители. Те ще имат автоматизиран достъп до актуални имотни данни на хора и юридически лица за тяхната собственост и да започнат производства по делба на имоти, запори или да направят справки по собственост. Над 13 880 адвокати и банки ще имат разширен достъп до регистрите, което ще улесни правната защита на клиентите им чрез дистанционно получените данни.
Крайният срок за получаване на становища по проекта е 7-ми декември 2020 г., а според агенцията, за да влезе в сила новата тарифа, е необходимо да бъдат направени необходимите нормативни промени. Едва след като бъдат приети промени във всички нормативни актове, тарифата може да влезе в сила.
Проектът е финансиран по европейската Оперативна програма “Добро управление”. Същевременно целите на проекта са в съответствие с приоритетите и целите в приетите от правителството програма за управление на страната и стратегическите документи в областта на електронното управление, казаха от агенцията за “Труд”.