На Черен петък – с маски, за да не стане фатален

На Черен петък – с маски, за да не стане фатален

Майки, татковци, лели и стринки днес са на „нисък старт”. Буквално. Една част от тях, надяваме се по-малка, ще чакат пред вратите на детските хипермаркети началото на голямото пазаруване с отстъпки. Задължително с маски, за да не станат бели в петък, 13-и. По-предпазливите ще проверят връзката си с интернет, ще се регистрират в онлайн магазините на същите тези хипермаркети, ще напълнят виртуалната си количка, защото отдавна са избрали стоките си, и днес ще завършат поръчката си, без да рискуват да се заразят с коронавирус в тълпата от ловци на промоции.

„Черен петък”, „Луд петък”, „Хепи уикенд” или просто големите намаления по модел на американския Black Friday тази година ще са по-особени. Очакванията са, че виртуалната блъсканица ще е в пъти по-голяма от навалицата във физическите магазини, но няма да минем и без първата.

„Луд петък” е запазена търговска марка на верига магазини „Хиполенд“. В дните преди Коледа повечето родители неминуемо стигат дотам. Отскоро веригата е само с един магазин в Пловдив, след като закри този в мол Пловдив. На нейно място влезе конкурентът „Комсед“. Тази година обаче, за разлика от спокойната и нормална 2019-а, „Лудият петък” ще е три дни – днес и през уикенда, а отстъпката на всичко е 25%. Това е предпоставка пред физическите магазини да има по-малко стълпотворение от майки в атака, но не е съвсем сигурно. Опитът от минали години показва, че най-желаните детски артикули с намаление се изчерпват още в първите часове на акцията, а блъскането и ръгането с лакти си е съвсем естествен начин да се докопаш до стоката. Отдавна търговци се оплакват, че след един такъв щурм много играчки се оказват със смачкани и скъсани опаковки и съвсем недобър търговски вид, което ги прави трудно продаваеми. За да има сделка, цените им обикновено се намалят.

Но това далеч не е единственият неприятен момент по време на трескавото пазаруване. Клиенти разказват, че по време на такива акции доброто възпитание не е първостепенно и често се стига до нервни словесни битки кой пръв е стигнал до желаната играчка и в крайна сметка кой ще я грабне. И сега определени артикули ще бъдат налични само във физическите магазини на веригите и в ограничен брой.

Голямото надцакване

Другата голяма верига за детски стоки – „Комсед”, също ще има 3-дневна акция, като стартът й е обявен с 2 часа по-рано от този на „Хиполенд” – от 22 часа в четвъртък (за онлайн магазина). Отбивът от цените тук ще е 30 на сто. И от двата магазина съобщават, че заради епидемичната ситуация ще бъде въведен пропускателен режим и е твърде възможно да се наложи клиентите да изчакват отвън при спазване на социална дистанция.

Онези от потребителите пък, които са избрали да пазаруват онлайн, след като получат заветния и-мейл със съдържание „поръчката ви е приета”, трябва да се въоръжат с още много търпение. Заради очаквания голям наплив доставянето на стоките за клиентите на „Комсед“ ще става в 14-дневен срок, като се броят само работните дни. Поръчаното от „Хиполенд” пък ще пристига още по-бавно – до 20 работни дни.

Сериозна подготовка преди шопинга

Майките, особено тези, които все още са в майчинство и разполагат с повече време, знаят, че подготовката за „Черен петък”, „Луд петък” и всичките им производни започва далеч преди старта на акцията. Първо се избира продуктът, след това с елементарно търсене в google се сравняват цените след ударната отстъпка. Понякога се случва определен артикул да е по-евтин в магазин, който няма кампания. Клиентът си създава профил в онлайн-магазина и може да напълни виртуалната количка по-рано, а да финализира поръчката в деня на акцията, за да се възползва от намалените цени. Всичките проявления на Черен петък са толкова добре познати на майките, че във форумите ги наричат просто ЧП и всички са наясно за какво става въпрос. Информация за тях се обменя дълго преди това.

А ако има гаф?

За съжаление, фалове стават. Има случаи, когато, въпреки че поръчката е направена по всички правила, тя не може да бъде изпълнена поради изчерпване на желания артикул. На принципа „най-бързият печели“ поръчките се обработват по реда на пристигането им. Тогава от магазините се свързват с клиентите и ги уведомяват за промяната. Замяна на закупена по време на кампанията стока е възможна, стига да е в добър търговски вид. Задължително условие е да се представи касовият бон, но още по-важно е, че може да замените играчката, дрешката или обувките само с по-скъпи. Пари кеш не се връщат. Освен това на новоизбрания артикул отстъпка няма да се начисли, независимо че първият е бил закупен по време на кампания.

„Случвало ми се е поръчка да дойде в скъсана опаковка, което ме поставя в много неудобно положение, защото е предвидена за подарък, разказва опита си Тони Минева – майка на две деца и леля на още две племеннички. Жената дълго се двоумяла как да постъпи, тъй като въпросната кукла вече била изкупена. Тоест, връщайки нашата със скъсаната кутия, аз трябваше да доплатя за нещо друго, разсъждава жената. В крайна сметка с малко търпение и майсторлък успяла да заличи успешно следите по кутията с тиксо и лепило.

Ноември миналата година беше различен. Бяхме ведри и спокойни и за здравето, и за доходите си. Този ноември обаче ще е по-различен. Ще го докаже активността и оборотите на т.нар. Черен петък. Ако преди година треската за пазаруване беше масова и се купуваха и складираха дрехи, обувки, козметика, играчки, техника, тази година на плюс може би ще се окажат предимно търговците на лаптопи и компютри (заради онлайн обучението на учениците) и на детски играчки (защото няма как да минем без коледни подаръци). Надали със замах дамите ще сменят ланшното си палто с по-ново без нужда или ще си купят 20-ия чифт боти на висок ток само защото са били на промоция.От първостепенна важност за хората ще бъде храната, но магазините от този сек-тор отдавна работят с намаления и кампании за ниски цени. И техните брошури се следят с по-голямо внимание напоследък, отколкото сериалите по телевизията.