На подводницата, изчезнала край Титаник, й остават около 70 часа въздух

Британски изследовател е сред петимата души на борда на подводницата, която е изчезнала по време на експедиция до останките на „Титаник“ на дъното на Атлантика.

Хамиш Хардинг, милиардер предприемач и инвеститор, и още четирима души са под водата, а с подводницата им вече няма контакт повече от „24 часа“. Смята се, че спасителите са в „надпревара с времето“, тъй като в подводницата има достатъчно кислород, за да издържи около 96 часа.

Говорител на бреговата охрана на Бостън каза, че „малка подводница с петима души на борда е изчезнала в близост до останките на Титаник“.

Предполага се, че четирима от хората на борда са туристи, а петият управлява подводницата.

Подводницата се управлява от OceanGate Expeditions, частна компания, която таксува $250 000 за пакет за посещение на Титаник.

„Проучваме и мобилизираме всички възможности, за да върнем екипажа безопасно“, каза говорител на компанията, цитиниран от The Times. „Целият ни фокус е върху членовете на екипажа на подводницата и техните семейства.“

Контраадмирал Джон У. Маугер от бреговата охрана на САЩ каза, че правят „всичко“, което могат, за да намерят петимата изчезнали. Той призна, че корабът може да е заседнал в останките и че бреговата охрана няма да може да организира спасяване при тези обстоятелства.

„Очакваме, че в този момент има някъде между 70 до пълните 96 часа кислород“, каза той.

На пресконференция Маугер каза, че провеждат претърсване на 900 мили източно от Кейп Код в сътрудничество с канадските въоръжени сили и търговски кораби в района.

„Това е отдалечен район и предизвикателство, но ние използваме всички налични средства, за да сме сигурни, че можем да локализираме кораба и да спасим хората на борда“, добави той.

Множество самолети C-130 сега помагат във въздушното издирване на кораба, за който няма вест от неделя сутринта.

Корабите и самолетите на САЩ и Канада са нахлули в района на около 1450 км източно от Кейп Код, като някои са пускали сонарни буйове, които могат да наблюдават до дълбочина от 3962 метра, съобщи Маугер пред репортери.

Плавателният съд е бил точно над Титаник, когато за последен път е осъществил контакт с базата около 10 сутринта местно време.

Влекачът Polar Prince, който е бил използван за транспортиране на подводницата, е във водата на около 700 метра от мястото на корабокрушението, според уебсайта MarineTraffic.

Подводницата изисква кораб-майка, за да я изстреля.

Експертите прогнозират, че спасяването ще е предизвикателство.

„Това е много трудна операция. Природата на морското дъно е много вълниста, самият Титаник лежи в изкоп. Наоколо има много отломки, така че опитът да ги различите със сонар и да насочите зоната, в която искате да търсите, с друга подводница, ще бъде наистина много трудно“, обясни пред The Times Крис Пари, пенсионираният контраадмирал Крис Пари. „Единствената надежда, която човек има, е, че корабът-майка ще има резервен кораб, който може да слезе и да разследва незабавно и да види какво става.“

58-годишният Хардинг написа миналата седмица в социалните медии, че се присъединява към експедицията OceanGate до Титаник като „специалист по мисията“.

Базиран в Дубай, милиардерът е собственик на компанията Action Aviation, компания за продажби и операции в областта на бизнес самолетите и хеликоптерите.

„Поради най-лошата зима в Нюфаундленд от 40 години, тази мисия вероятно ще бъде първата и единствена пилотирана мисия до Титаник през 2023 г.“, написа той преди два дни.

Той е опитен изследовател, като миналата година постави рекорд, като беше част от първия екипаж, който се гмурна до дъното на света и също полетя до космоса като част от мисията NS-21 на Blue Origin, като местата на борда струваха $1 милиони всяко.

Той беше и един от двамата души, направили 12-часово дълбоко гмуркане до Challenger Deep – най-дълбоката известна част от морското дъно, през 2021 г. Гмуркането достигна 36 000 фута под повърхността.

Смята се също, че 73-годишният Пол-Хенри Нарджолет е на борда на изчезналата подводница. Лари Дейли, водолаз, базиран в Сейнт Джонс, Нюфаундленд, каза пред CBC, че той е бил на борда на подводницата.

„Мислите и молитвите ми са с всички… всички хора в подводницата и хората, които ги търсят“, каза Дейли. „Оптимистично настроен съм, че това ще завърши с много щастлив край.“

Нарджолет е директор на програмата за подводни изследвания в Premier Exhibitions, RMS Titanic, Inc. Преди това той е обсъждала изключителните опасности от дълбоководните изследвания в интервю.

„Ако сте 11 метра или 11 километра надолу, ако се случи нещо лошо, резултатът е същият“, заяви той тогава.

Титаник, който потъна по време на първото си пътуване от Саутхемптън до Ню Йорк през 1912 г., след като се удари в айсберг, се намира на 4000 метра под водата, на около 370 мили от бреговете на Нюфаундленд, Канада.

Гмурканията обикновено продължават шест до осем часа, като три часа са запазени за изследване на самия кораб, според уебсайта на компанията.

Без да е изследвал самия плавателен съд, Алистър Грейг, професор по морско инженерство в Университетския колеж в Лондон, предлага две възможни теории въз основа на снимки на плавателния съд, публикувани в пресата.

Според него, ако подводницата е имала проблем с електричеството или комуникациите, тя би могла да изплува на повърхността и да остане да плава, „чакайки да бъде намерена“.

„Друг сценарий е корпусът под налягане да е бил компрометиран – да е имало теч“, каза той. „Тогава прогнозата не е добра.“