
Метална мрежа ще спасява асфалта на Лъвов мост след напукването
Под асфалта при фугата на повредената настилка на Лъвов мост трябва да се монтира здрава метална мрежа, за да се избегне рискът от образуване на пукнатини. Това обясни експерт от Българска браншова камера „Пътища“ (ББКП).
Той добави, че не може да се говори за липса на монтирана фуга, защото е вероятно тя да е от скрит тип. По думите му металната мрежа няма да дава възможност на асфалта над фугата да пропада и така да се създават рискове от пропукването му. За климат като българския фуги без подобни мрежи не са удачни.
Експертът смята още, че
ремонтът не би трябвало да е скъп
и ще може да се направи бързо, но над металната мрежа пластът с асфалт трябва да е най-малко 8 см. Така ще елиминира опасността от пропукване на настилката, защото мрежата ще обира напреженията. Той добави още, че през миналата година малките пукнатини са били заливани със специална паста. Освен това асфалтът тези 6-7 години е остарял и е изгубил еластичността си.
„В западните страни след толкова време настилката се подменя“, уточни той и поясни, че температурната амплитуда, при която се изчисляват фугите на пътните мостове в България, е от минус 20 до плюс 40 градуса по Целзий. Експертът от браншовата камара припомни, че фугите се монтират при температура от плюс 15-16 до 25 градуса, защото
трябва да се настрои диапазонът на разширението им
Представител на изпълнителя на проекта за реконструкцията на кръстовището на Лъвов мост в София в петък отново обясни, че според него не е имало грешка, а появилите се цепнатини са заради промените във времето. В средата на седмицата живеещи в района забелязват дълбоки пукнатини по пътната настилка на Лъвов мост. Снимките бяха разпространени светкавично в социалните мрежи. Пред Нова тв в петък техническият ръководител на обекта инж. Петър Стойчев заяви, че няма проектантска грешка.
Според проф. Чавдар Колев, преподавател във ВТУ „Т. Каблешков“, на Лъвов мост не е монтирана фуга. Той обясни за „Монитор“, че
фугата е отделна част от конструкцията
„Фугите са готови индустриални продукти и са част от строителната конструкция. Те не са аксесоар към нея. Пресмятането на фугата е просто, защото функцията там е линейна. Колкото е по-голяма конструкцията, толкова по-голяма трябва да е фугата. Конструкцията при Лъвов мост е сравнително малка“, добавя той. Според него фугата не пречи изобщо на трафика, при нормалната й поддръжка няма опасност да влезе вода в конструкцията, както се твърди.
„Случаят със сцепения асфалт на Лъвов мост е все едно да си купите нов хладилник, който на втората година да не може да му се затваря вратата. Лъжливо е твърдението, че фугите ежегодно се ремонтират. Вярното е, че трябва да се почистват и преглеждат“, добавя проф. Колев.