„Копърки“ и при линейките! Измамници прибраха 750 лева от болна

Коронавирусът стана повод измамниците да създават нови сценарии. Оказва се, че в България т.нар. копърки има не само сред такситата, а и при линейките.

Опасностите, които ви грозят при тях, обаче са по-страшни, отколкото при такситата, работещи нерегламентирано, пише dir.bg.

На фона на критичния недостиг на екипи на Центровете за спешна медицинска помощ и чакането с часове, много хора се обърнаха към частни линейки, обещаващи спешна помощ. Без да подозират, че са попаднали в ръцете на измамници, които работят изцяло в сивия сектор.

Един от най-фрапиращите случаи е с възрастна жена, която е платила 750 лева за превоз с подобен специализиран автомобил – и то без лекар, като стандартната цена за подобна услуга е 50 лева. Пациентката обаче не може да докаже измамата, защото няма касов бон и не е записала регистрационния номер на линейката.

Още по-шокиращ е случаят, когато шофьор на частна линейка буквално „изсипва“ тялото на починал в нея пациент на тротоара пред спешното отделение на една от големите столични болници. След това бяга. Собственикът така и не е открит.

Най-често линейките копърки стоят пред болниците, а шофьорите им лъжат пациентите, че са лекари. На самите специализирани автомобили може да се видят и надписи „Бърза помощ“, което също е измама.

Разбира се, ценоразпис няма. Цените се определят на око и то много често колкото по-тежък е случаят, толкова по-висока е цената. Касов бон не се издава, а ако настъпи смърт в частната линейка, близките няма как да докажат кой е транспортирал близкия им.

Особено голям проблем са санитарно-хигиенни условия в линейките-копърки, както и старото или напълно липсващо оборудване. Много често чаршафите не се сменят, а консумативите за еднократна употреба се измиват с вода и след това се използват отново – нещо, което крие огромен риск за пациента. Самата линейка не се дезинфекцира, а просто се забърсва с парцал. Фрапантен случай е нощуването на два такива специализирани автомобила в двора на къща в краен столичен квартал, където около тях се разхождат прасета.

На практика контрол няма и по отношение на техническото състояние на линейките – липсват задължителният предпътен контрол от дипломиран механик и техническата поддръжка в сервиз, а пробата с дрегер на водача преди работа е мираж.

Ако все пак някой пациент реши да си търси правата, той попада в абсурдна ситуация. В общия случай линейката е регистрирана на едно физическо лице; сайтът се води на второ, а телефонът, на който сте позвънили, за да я повикате, на трето. Шофьорът няма трудов договор, касов бон не се издава.

Съгласно Закона за лечебните заведения, спешна помощ се извършва единствено и само от Центровете за спешна медицинска помощ (ЦСМП), които са единствено и само държавни. Частните линейки нямат право да извършват спешна помощ, а медицински транспорт, който не е спешен.

Ако към фирма за частни линейки се обърне пациент и състоянието му изисква спешна медицинска помощ, то случаят се отказва и се насочва към тел. 112 и съответния ЦСМП. В Наредба № 3 от 2007 г., която утвърждава стандарта за спешна медицина, е записано, че единствено и само линейките на ЦСМП могат да носят надпис „СПЕШНА ПОМОЩ“ (Думите „спешна“ и „бърза“ се считат за заместващи по отношение на спешната помощ, защото спешна помощ е новото наименование на дейността, а бърза помощ е използваното в миналото – бел.ред).

Как да не попаднем на линейка копърка?

На първо място не наемайте линейка, която стои пред болницата. Не се доверявайте и на оставени визитки на медицинския персонал. Изберете частна линейка, която има собствен сайт в интернет и разполага с минимум 10 линейки. Прегледайте дали на сайта има качени сертификати за качество и безопасност на движението.

Когато специализираният автомобил пристигне, първо обърнете внимание дали е нов. Работещите „на светло“ частни линейки са нови с пълно оборудване, консумативи и лекарства. Екипите, работещи в линейката, са облечени еднакво и най-често с фирмено облекло, на което е обозначено името на компанията, извършваща медицинския превоз.