Комитова: Част от „Хемус“ ще бъде завършена през 2024 г.
Част от АМ „Хемус“ ще бъде завършена през 2024 г. Става въпрос за първите три от общо 9 отсечки, стана ясно от изказване на министъра на регионалното развитие и благоустройството Виолета Комитова.
„След Ябланица към Плевен това са 51 км и 300 м. Тези отсечки се строят по договори от 2019 г., според които ще бъдат завършени през 2024 г. Не сме съставяли тези договори, те са на предишното управление. То е преценило, че 51 км ще ги построят за около 60 месеца, което означава, че се строи по 1 км на месец. Това е реалистичният срок за строителство на магистрала, която започва от гола поляна“, категорична бе Комитова.
Тя допълни, че отсечките от Плевен до Велико Търново, по-точно отсечки с номера 4, 5 и 6, тепърва предстои да бъдат отчуждени. В същото време сигнал до МРРБ показва, че вече се строи по отсечка 4, но незаконно, тъй като имотите, върху които минава магистралата, все още не са отчуждени. „Строителствата на тези отсечки трябва да започнат след приключване на отчуждителните процедури“, завърши Комитова, като допълни, че от министерството се борят в началото на 2022 г. да започне строителството и по тази част от магистралата. Тя обясни, че отчуждителните процедури може да се забавят, стига само един гражданин да подаде жалба до съда. „Гражданите имат право да възразяват“, завърши ресорният министър. В същото време пък последните три отсечки все още не е ясно откъде точно ще минат, при тях има единствено „пунктирано трасе“, при което има свлачища, защитени територии и др.
Комитова обаче увери, че АМ „Хемус“ е финансово обезпечена, но не и като проектна готовност, с изключение на първите 51 км. По отношение на зимния сезон, Комитова заяви, че има предвидени средства за зимно почистване и поддръжка на пътищата, които след актуализацията на бюджета са 100 млн. лв.
Регионалният министър за пореден път отрече да е спирано строителството. „Това е парадокс“, заяви Комитова във връзка с от една страна, твърденията, че е спряно строителството, и от друга – с исканията на строителните фирми да им се плати за свършената работа. Тя заяви, че последните данни на НСИ сочат, че у нас има 21 185 строителни фирми, от които едва 28 членуват в браншовата камара ‘Пътища“. От тях пък само 1 протестира – „Автомагистрали – Черно море“. „Не приемам, че браншът строителство протестира“, заяви Комитова.