Кварталната фризьорка ще храни Бионсе, но не и Васко Кеца!

Кварталната фризьорка ще храни Бионсе, но не и Васко Кеца!

Инспектори обикалят фризьорските салони и предупреждават, че който слуша музика, без да е платил, ще бъде глобяван от 2 до 20 бона! Представителите на бранша, ударени силно и от пандемията, вдигнаха страхотна олелия. Всеки е прав за собствения си бизнес. Как обаче стоят нещата и от гледна точка на музикантите и закона.

Фризьорите са задължени доста отдавна да плащат авторски права. Или да спрат музиката. Както и автосервизи, магазини, бензиностанции. Въпреки някои тълкувания в ЕС, у нас е прието, че по този начин посетителят е забавляван, тоест ползва услуга. В много страни си плащат дори офиси.

А има ли услуга, безспорно авторът заслужава пари. Те се събират у нас от две сдружения – „Музикаутор“ обединява композитори, текстописци и автори на аранжименти, а „Профон“ – продуценти и изпълнители. Двете организации направиха общ сайт, на който всеки фризьор или кафеджия може да измисли колко дължи.

„Не са много в моя случай, около 120 лева, но до моите пари ли опряха чалгарките, които прибират луди суми на участие“, пита ме Деси, собственик на квартален салон в „Кючук Париж“ с един фризьор и един маникюрист, каквито сигурно са 90 процента в България.

„При мен са около 800 лева на година, нищо пари, имам оферта да се включа, още се чудя, но вероятно ще подпиша“, споделя Дидо, който държи бар-ресторант с 50 места.

Точно чалгарките, по-точно тези от най-голямата компания, въобще не са членове на двете сдружения и не получават лев. Продуцентите им се разбират „на честна дума“ с големите клиенти. Певиците не искат пари от права, но получават по-чести покани в клубовете. Пито-платено! От малките заведения дори не се интересуват.

Две трети от регистрираните българските творци пък не могат да си докарат и 300 лева годишно от права! Пример, във вихъра на славата, застигнала песента „Ако има рай“, Графа бил привикан да си прибере парите за хита. Владо хванал такси и на място разбрал, че взима…10 лева! Колко за таксито.

Любо Киров, може би най-въртяният в ефира певец към момента, едва събира 2500 на година. По-малка сума от хонорара му за едно-единствено участие на живо.

Затова и доста певци въобще не търсят правата си или пък доброволно се отказват срещу „бартер“ – да ги въртят по-често в определена верига хранителни магазини или бензиностанции. Други не се регистрират. Неслучайно когато гръмна КТБ, в авоарите й се оказаха 10 милиона лева на „Профон“, непотърсени от автори.

Настана шумен скандал между певицата Рут Колева и Саня Армутлиева, силния човек в организацията и шеф на „Вирджиния рекърдс“. Последната компания е представител на почти всички световни лейбъли и звезди – от Бионсе до AC/DC, и според малките изпълнители е част от монополна структура, която напълно законно обира 80 процента от парите, постъпващи от авторска музика. Големите имена в бизнеса обаче предпочитат да мълчат, тъй като са пряко зависими от монополистите по отношения на дистрибуция и концерти.

И в авторските права най-сладката каца е държавната – БНР и БНТ. Те плащат от два до 9 лева на минута музика, като най-тлъстите пачки са при т.нар. „шапки“ на предавания, фонове между предавания и т.н. И някой напълно еднолично решава дали да звучи Джей Ло, или Роси Кирилова.

Това категорично облагодетелства чуждестранните гиганти, категорични са родните творци. Намазват и малцина родни „класици“, но тотално се загърбват младите и по-непопулярни имена. Един от старите композитори си правел по 20 бона на година, казват, заслужено, но само защото го въртят предимно по държавните медии.

И от останалите пера могат да идват милиони за родните творци, но засега контролът е уникално занижен. „Проверяващи бяха няколко души от Министерство на културата, нали се сещате, че нито ще мръднат извън София, нито могат да обикалят хиляди заведения и салони. Лиценз има за всеки фест или концерт, аз лично съм плащал винаги и са ми се чудели защо го правя“, споделя ивент мениджър пред „Марица“.

След натиск на двете организации и независими музиканти контролът отива в общините и се затяга. Бавно, но все пак е стъпка напред. Засега обаче почти 80 процента приход е за големите чуждестранни лейбъли. Иначе казано, родната фризьорка ще храни повече Джей Ло или Бионсе, отколкото Васко Кеца или „Щурците“. Последните ще трябва да са доволни и на подстрижка.