Как да предотвратим появата на херния?

Как да предотвратим появата на херния?

Не всяка херния може да бъде предотвратена, но има стъпки, които е добре да се предприемат, за да ги намалим. Херния се развива, когато част от червата или друга тъкан в корема избута слой мускул, който е отслабнал.

Най-често това се случва, когато част от червата избутват коремната стена към външната част на тялото. Такава херния обикновено засяга долната част на корема и слабините.

Всеки тип херния има различни причини, което означава, че стъпките, които могат да се предприемат, за да ги предотвратим, също ще бъдат малко по-различни.

Не всички хернии обаче са предотвратими. Има определени фактори извън нашия контрол. Такива са предишна коремна операция и мускулна слабост, с която сме родени. Тези фактори могат да доведат до херния, без значение какви превантивни стъпки са предприети.

Предотвратяване на ингвинална херния

Повечето хернии са ингвинални, при които част от червата преминава през мускула в областта на слабините на място, известно като ингвинален канал.

Както всички хернии, ингвиналните хернии се развиват поради комбинация от мускулна слабост и натиск в корема.

Не можем да направим много, за да избегнем вида мускулна слабост, която води до херния, но има стъпки, които е добре да предприемем, за да намалим налягането в корема.

Болката в гърба е едно от най-честите оплаквания, наред с главоболието и болките в корема. В този случай гърбът може да боли поради различни причини. При 40% от пациентите, хернията е свързана с с болки в гърба.

Д-р Алексей Есин, невролог дава повече информация за заболяването херния.

Хернията до определен момент може изобщо да не боли. Противно на общоприетото схващане, това не е израстък на гръбначния стълб, а пролапс на мек фрагмент, който е част от междупрешленния диск. Болка възниква, когато херниалната издатина притиска нервните коренчета, излизащи от гръбначния канал. По време на ЯМР изследвания, извършени поради друга причина, често се откриват „тихи“ (асимптоматични) хернии.

Често или сравнително рядко се появява тихата херния?

Това зависи от нейния обем и локализация спрямо гръбначния стълб, уточнява невролога. Практиката обаче показва, че пролапсът нарушава „архитектурата“ на гръбначния стълб – междупрешленният диск намалява по обем и увисва. Поради това ставите се разрушават с течение на времето, което допринася за „събуждането“ на хернията.

Болковият пристъп при херния облекчава ли се с блокади?

Днес лекарите се опитват да започнат лечение на херния със сложни консервативни методи. Обикновено болката може да бъде облекчена чрез прием (или интрамускулно) на болкоуспокояващи, след което се препоръчва носенето на корсет и ограничаване на физическата подвижност (почивка в леглото). Ако това не помогне, лекарят прибягва до паравертебрална или епидурална блокада. След това идва ред на рехабилитационното лечение. Изборът на методи днес е огромен – предписват се терапевтични упражнения, физиотерапия и рефлексотерапия, радонови бани и др.

В какви случаи се препоръчва операция?

При болка, която не се облекчава с консервативни методи и изисква назначаването на високи дози болкоуспокояващи, включително наркотични лекарства. Също така оперативна намеса се прилага на херния, причиняваща дисфункция на тазовите органи – нарушения на уринирането и дефекацията. Трябва обаче да е ясно, че чрез операция се премахва конкретен източник на болка, а не окончателното излекуване на болестта. С течение на времето херниална издатина може да се появи на друго място.

Може ли да се предотврати?

Не се раждаме с херния, казва лекаря, човек ги придобива през живота си.

Необходимо е да се поддържа тонуса на гръбначните мускули (чрез плуване, упражнения и др.). Хернията се идва предимно при хора над 30 години.

Важно е да следите теглото си, съветва невролога. Хората със заседнали професии е нужно да променят позата възможно най-често , както и да стават и да се движат на всеки час. А за тези, чиито дейности са свързани с вдигане и носене на тежести, е важно да овладеят правилната техника на този процес. Това важи не само за товарачите и спортистите, но и за младите майки, както и за онези, които активно обработват земя и отглеждат плодове и зеленчуци.

5 стъпки, които могат да помогнат за предотвратяване на херния

Стъпките, които могат да помогнат за предотвратяване на ингвинална херния, включват:

1. Поддържайте здравословно телесно тегло

Когато сте с наднормено тегло или затлъстяване, коремната стена е постоянно под натиск от излишните телесни мазнини. Това се случва докато стоите или се движите.

Да, отслабването е по-лесно да се препоръча, отколкото да се постигне. Говорете с вашия лекар за разработване на план за упражнения и диета, които да са подходящи за вас.

2. Правете достатъчно упражнения

Доказано е, че физическата активност по определени начини помага за предотвратяване на херния. Други видове упражнения, обаче могат да окажат твърде голям натиск върху корема.

Полезните физически дейности може да включват:

• Йога;
• Пилатес;
• Коремни преси;
• Леки тежести;
• Аеробни дейности, като бягане или колоездене.

Дейностите, които трябва да избягвате, включват упражнения със скачане и клякания, тъй като и двете могат да увеличат натиска върху коремната стена. Бързите движения също могат да доведат до разкъсване на мускулите.

Всеки вид упражнение, което не включва много високи нива на усилие, също могат да увеличат риска от херния.

Консултирайте се с лекуващия лекар за всеки нов вид упражнения, които обмисляте да правите.

3. Включете храни с високо съдържание на фибри във вашата диета

Богатите на фибри храни могат да поддържат редовните движения на червата и да помогнат за предотвратяване на запек. Запекът води до напрежение, което увеличава риска от херния.

Храните, които могат да помогнат, включват:

• Плодове;
• Зеленчуци;
• Цели зърна;
• Ядки и семена.
• Бобови растения (сушен боб и грах).

Ако е необходимо, вземете други мерки, за да избегнете трудното изхождане. Приемането на добавка с фибри или образуващ обем лаксатив, като препарат, съдържащ псилиум, може да ви помогне да предотвратите напрежението по време на изхождане.

Ако това не свърши работа, опитайте някои други лаксативи, като минерално масло или магнезиево мляко (магнезиев хидроксид ).

Поддържането на добра хидратация също е от съществено значение за избягването на запек.

Тъй като анестезията и някои болкоуспокояващи могат да причинят запек, важно е да предприемете допълнителни стъпки, за да избегнете констипацията след всяка операция. Това е важно заради факта, че такава дейност носи риск от херния на мястото на разреза.

4. Избягвайте вдигането на тежести или го правете внимателно

Ако трябва да вдигнете тежък предмет, приклякайте вместо да се навеждате. Накарайте краката – вместо торса – да поемат по-голямата част от усилието.

И ако даден предмет е твърде тежък, за да го повдигнете удобно, знайте границите си и не се напъвайте излишно.

5. Не пушете

Пушенето може да причини кашлица, която да окаже натиск върху корема и да доведе до ингвинална херния или да влоши симптомите, ако вече се е появила.

Посетете лекар, когато имате упорита кашлица. Тъй като кашлицата може да доведе до или да влоши вече появила се херния, важно е този симптом да бъде контролиран винаги, когато имате инфекция или друго състояние, което го причинява, включително астма.

Кихането, поради алергии, също може да увеличи коремното налягане, така че е важно да контролирате и този симптом.

Лекувайте се, ако имате увеличена простата. Тя може да доведе до напрежение по време на уриниране, което да увеличи налягането в корема.

Признаците за увеличена простата може да включват събуждане два или повече пъти всяка нощ за уриниране. Има и напъване, за да се ускори изтичането на урината и изпразване на пикочния мехур в края на уринирането, информира Lekuva.net.