Залива ни втора вълна стари дизели – обявите двойно повече

Залива ни втора вълна стари дизели – обявите двойно повече

Нова вълна дизелови автомобили залива пазара за коли втора ръка у нас, показва проверка на „Телеграф“. Сред продаваните в автокъщите модели има и много такива нов внос на възраст под 3 години. Причината за увеличеното предлагане са високите екологични такси за този тип автомобили, които се въвеждат в Западна Европа.

В много държави в центровете на големите градове там има рестрикции за влизане на замърсяващи коли. Направено проучване сред жителите на 15 града показа, че близо две трети от европейците искат дори забрана на дизелови и бензинови автомобили.

У нас обявите за продажби на дизелови автомобили на възраст до 10 години са двойно повече от тези за коли на бензин. Само през последните два дни в един от най-популярните сайтове са публикувани близо 1600 оферти за такива дизели. В същото време пуснатите предложения за продажби на бензинови коли са малко над 900. Засега обаче няма тенденция за понижение на цените на дизелите, коментират търговци.

„След рестрикциите, наложени от държавите, най-вече Германия, защото тя е основен производител, при нас всичко се случва от гледна точка на коронавирус в момента, а не толкова дали някой е забранил дизеловите автомобили някъде“, коментира Цветелина Цанева, председател на Асоциацията на вносителите на автомобили в България.

По думите й през миналата година е имало тенденция за повишаване на цените на употребяваните автомобили, продавани у нас. Тя обаче едва ли ще продължи, защото така или иначе една стока по-добре да бъде продадена, отколкото да залежава.

Междувременно пазарът се свива. Регистрираните автомобили в България към 1 април са малко над 3,7 млн. Те са намалели с над 100 хиляди само за два месеца, показват данни на Пътна полиция. Една от причините е, че по-малко хора се решават да си купят кола заради несигурната обстановка и кризата с коронавируса.

„Напълно нормално е, хората са притеснени, много по-малко пристъпват към такава покупка на автомобил. Това не е насъщният хляб, това е допълнителен по-сериозен разход и той се прави при малко по-голямо спокойствие за утрешния ден“, коментира Цветелина Цанева.

От друга страна, много хора решават да дерегистрират старите си, излезли от употреба коли, защото общините започнаха кампании за вдигането им от паркинги, улици и междублокови пространства. Освен това 300 – 400 лева, които могат да се вземат за скрап са допълнителен приход за домакинствата.