Животът на Ромен Грожан спасен не един, а четири пъти
Пилотът от Формула 1 Ромен Грожан, който катастрофира зловещо по време на Гран при на Бахрейн ще бъде изписан от болницата утре.
34-годишният състезател на „Хаас“ се отърва като по-чудо само с леки наранявания, след като болидът му се удари в мантинелата още на старта на надпреварата, след като се разцепи на две и се запали. Роденият в Женева французин е с леки изгаряния по ръцете и глезените.
След изумителното си спасение от пламъците, Грожан се чувства добре, а от болничното си легло благодари на всички за пожеланията им и изказа благодарност към маршалите, които първи му оказаха помощ. Пилотът на „Хаас“ изказа благодарност и специално за системата „Хейло“ (HALO), която има основна роля в запазването на живота му.
„Здравейте всички! Просто исках да ви кажа, че съм добре. Е, доколкото е възможно. Благодаря ви много за всички съобщения. Надявам се скоро да мога да отговоря на всички“, каза Ромен Грожан и подчерта значението на „Хейло“ (ореол) за оцеляването му. „Без системата нямаше да съм тук. Преди години, когато обсъждахме въвеждането, аз бях един от противниците, но днес признавам, че ми спаси живота. Не знам точно как, но още съм жив… Благодаря на медицинския персонал на Формула 1 и тук в болницата“, добави Грожан.
Анализ на „Форбс“, цитиран от corner.dir.bg разкри, че Ромен Грожан е можел да загуби живота си не един, а четири път в рамките на 28 секунди. Болидът се удря в най-лошата възможна траектория – директно в мантинелата, но титановата обвивка, в която е затворен пилотът в кокпита, спасява живота му при директния контакт, иначе сблъсъкът би бил фатален. Краката и тялото на французина щяха да поемат първия удар. Освен това ореолът спира разцепилата се мантинела да не се забие в главата на Грожан.
Секунда по-късно идва намесата на друга технология – т.нар. HANS (сигурност за глава и врат), която е почти с 20 години опит в състезанията от Формула 1. И е спасила поне 14 пилоти през това време. Нейната функция е да запази шлема и ремъците на врата в най-добрата възможна позиция и да предотврати вторичен, камшичен удар, който при такава скорост и тежък сблъсък също би бил за черепа и врата.
Следващата опасност идва след разцепването на болида и мощния пожар, който избухва. В подобна ситуация пилотът има приблизително време от половин минута, за да излезе. Специалната екипировка на състезателите се включва на помощ, защото издържа до 30 секунди и се смята, че след това човекът вече е в критично състояние. Стюардите на пистата обаче пристигнаха на 11-ата секунда, а Ромен бе изваден от огъня на 28-ата.
Грожан ще пропусне предстоящото второ състезание на пистата „Сахир“ в Бахрейн, като ще бъде заменен от Пиетро Фитипалди. „След като беше решено, че най-доброто за Ромен е да пропусне поне едно състезание, изборът да кара Пиетро бе доста лесен“, коментира директорът на „Хаас“ Гюнтер Щайнер. Пиетро е внук на двукратния световен шампион Емерсон Фитипалди.