До две години може да гласуваме дистанционно електронно

До две години може да гласуваме дистанционно електронно

Представители на „Продължаваме промяната“, „Има такъв народ“, БСП и „Демократична България“ обсъдиха темата за „Електронно управление“ като част от приоритетите на бъдещо управление, предаде БНР.

На срещата беше постигнат първоначален консенсус относно създаване на министерство на дигитализацията, въвеждането на лични карти с чип през следващите 6 месеца и създаване на инфраструктура за електронно дистанционно гласуване в следващите 2 години.

Дистанционно електронно гласуване за избори и референдуми може да се случи до края на 2023 година, като в рамките на този срок ще се работи за изграждане на инфраструктура за подобно гласуване. Времето ще е нужно и за тестване на системата.

За срок настояха от ИНТ, а датата беше определена от ПП. БСП пък казаха, че тази тема минава през изчистването на избирателите списъци.

В бъдещия кабинет трябва да има Министерство на дигитализацията и администрацията, настояха от ИТН. В това министерство по-вероятно ще влезе съществуващата Държавна агенция „Електронно управление“. Ще бъдат взети и информационните и съобщителни функции от транспортното министерство. Съществуващите регистри също ще преминат към министерството.

От ИТН казаха, че 30 процента от европейските пари за възстановяване и устойчивост са за свързаност, като само едно такова министерство може да гарантира прозрачното изразходване на средствата.

Сред желаните цели на електронното управление са: облекчен режим на гражданите за електронни услуги, подобряване на качеството на услугите и по-добри условия за бизнес, за да се привлекат нови инвестиции.

За 6 месеца също така трябва да има въведена сигурна електронна идентификация в личната карта и в смартфон. Електронният подпис вероятно също ще бъде интегриран. Ще отпаднат всички печати и сканирани документи. Възможно е да има санкции, ако някой ги изисква.

Пощите пък да предоставят електронни услуги на граждани, които не могат да го направят сами. Да отпадне и задължението картоните, трудовите книжки и стикери да са на хартия, посочиха преговарящите. Част от регистрите ще бъдат отворени за свободен достъп.

От ДБ предлагат три мерки за реформи – да се обнови пътната карта на електронното управление, да се синхронизира с националните програми, в т.ч. и оперативни, както и да има единно ръководство на електронното управление, в т.ч. да се изгради единна административна структура.

Беше прието Изкуственият интелект (ИИ) да се ползва за класифициране на случаи на Спешната помощ и МВР, екология, оценка на закони.