Диян Стаматов: След пандемията всички деца са активни в часовете

Диян Стаматов: След пандемията всички деца са активни в часовете

– Г-н Стаматов, матурите са следващата седмица. При какви мерки ще се проведат, как ще изглежда стаята за учениците под карантина?

– За втора поредна година изпитите се провеждат в по-необичайна обстановка. Тази година, както предходните, организацията започна още през февруари. Почти всичко е подготвено за нормалното провеждане на държавните зрелостни изпити. Преди всеки един от тях ще бъде извършена цялостна дезинфекция на сградата. В деня на изпита двата входа на сградата ще бъдат отворени, така че учениците да влизат спокойно, преди това ще им се измерва температурата, ще се следи за наличие на маска в общите помещения, използването на дезинфектанти на входа и пред класната стая. В залите зрелостниците ще бъдат разположени по един на чин, ще се проветрява периодично.

Новост тази година е възможността на изпита да се явят и карантинирани зрелостници. Имах известни притеснения дали ще успея да осигуря квестори в тази ситуация, но когато помолих колегите да се включат при необходимост, веднага откликнаха двама. Едната колежка е преболедувала COVID-19 преди 3 месеца, а другата вече има и втора доза ваксина. Стаята с карантинираните учениците ще е като традиционната, но в нея ще бъдат до петима зрелостници, за да има голямо отстояние помежду им. Надявам се залата да не бъде използвана, но въпреки всичко ще бъде подготвена в деня преди изпита.

– Какво ще се случва, ако някое дете има температура на входа?

– В стаята за карантинирани ученици могат да бъдат настанявани и децата, които има грипоподобни симптоми в деня на изпита, или повишена температура при проверката на входа.

– С маски ли ще бъдат зрелостниците по време на матурата?

– Ако следваме логиката, че помещението е затворено и в него има ученици от различни училища, то е редно зрелостниците да бъдат с маски в по-голяма част от времето. Те биха могли за малко да я свалят.

– Имахте ли зрелостници, които имаха нужда от допълнителни консултации с учител, за да наваксат пропуски в материала?

– Учебният план бе реализиран. Индивидуалните консултации се правят всяка учебна година. И тази направихме пробни матури. Няма нищо по-различно и всичко е отработено.

– От тази седмица присъствено учат по 5 випуска от 5-и до 12-и клас. За училище като вашето означава, че онлайн ще бъдат само 3 от всички 12 випуска. Ще има ли промяна в организацията на учебния ден, допълнителни мерки?

– Продължаваме както досега. За голямо училище като нашето почти не е възможно да има гъвкавост на графика на учебните часове, тъй като един и същ учител преподава в различни класове и етапи. Не сме променяли нищо в графика, защото онлайн часовете свършват по същото време като присъствените. Така има добър синхрон. Няма да предприемаме допълнителни мерки. Трудно е обаче да се спазва дистанция между учениците, тъй като в сградата присъстват около 1000 души. Болшинството ученици са с маски в коридорите и класните стаи. Тази самодисциплина, която се създаде с времето, продължава да бъде факт.

– Графикът на ротация е до 28 май. Има ли предпоставки през юни в клас да се завърнат всички ученици, какви са нагласите сред учители, ученици, родители?

– Имаме и около 60 учениците, които са в обучение от разстояние в електронна среда (ОРЕС). Техните випуски са в училище, а семействата им желаят да учат дистанционно. Учителите към днешна дата се чувстват по-спокойни. На всички ни омръзна дистанционният формат на общуване и преподаване и напредването на ваксинацията създава предпоставки за завръщането на всички. При нас от 120 учители няма нито един, който да има вътрешна съпротива да преподава присъствено. Надеждата ми е първи юни да започне присъствено за всички класове и така да приключи учебната година.

– Ще организирате ли допълнителни занимания за част от учениците през лятото за наваксване на пропуски?

– Училищният колектив е убеден, че проведохме успешно дистанционно обучение, не сме имали неучебни дни въобще, включително и през декември. По наблюденията на колегите не е необходимо прилагане на допълнителни подкрепящи дейности. Поради това навярно ще вземем решение учебната година да приключи по график на първоначалната дата и няма да организираме занимания по интереси. Ако има ученици със слаби оценки, то те ще бъдат изпитани допълнително спрямо поправителната сесия.

– След повече от година онлайн обучение кои са положителните страни, които можем да изведем?

– Добре е да спазим възможността за прилагане на дистанционни часове и след като излезем от пандемичната обстановка, в която се намираме заради специфичните различия, които дават онлайн уроците за някои ученици. Те показват доста повече знания в подобна среда, постигат и по-добри резултати. Най-притеснителните ученици в училищната среда се чувстват много добре в дистанционното преподаване.

Прави впечатление, че всички ученици са активни в часовете, дори и по физическо възпитание, което преди пандемията не беше точно така. Времето и обстановката по време на дистанционното обучение е провокирало време и желание за сериозна активност и движение на почти всички от тях.

– До 20% от часовете по даден предмет в иновативните паралелки може да се провеждат онлайн. Трябва ли това да се прилага и за други училища?

– Преди пандемията говорихме за 20-процентна възможност за онлайн часове за иновативните училища и паралелки. Сега, когато ситуацията е по-технологично овладяна, учителите и учениците са привикнали, този процент може да нарасне на 30 или дори 40% от учебното време. Разбира се, при стриктно съгласуване с родителите. Преминавайки към присъствено обучение, трябва да извлечем най-доброто от дистанционния формат.

– За първи път кампанията за прием в първи клас е изцяло онлайн. Имаше ли родители, които не успяха да подадат заявления онлайн и дойдоха на място в училище, за да търсят помощ?

– Това е първата година с онлайн прием за София. Намирам системата за облекчаваща родителите. Тя бе и доста чакана от тях. Всички документи, които са необходими за стандартната процедура, са служебно предоставени и не е необходимо родителите да правят нищо. Само специфичните документи, които доказват здравословно състояние, трябва да се качат допълнително. Удостоверението за първи клас също се прикачва автоматично. Важно е да се попълнят данни за самото дете, да не допускат правописни грешки, цифри в ЕГН-о или избора на училище.

Все още сме в първия етап, в който трябва да бъде направен избор на училище. Родителите трябва да намерят пресечна точка между своето желание и най-близкото училище. Това е златната среда, която всяко едно семейство трябва да избере. До последния момента могат да се правят редакции в кандидатурите на децата. Кампанията протича без проблеми. Само един човек се обърна за консултация и подкрепа на място. Към днешна дата в системата са подадени около 400 заявления.

– Ще успеете ли да приемете децата в квартала?

– Имаме подадени заявления и за деца от 4-та група. Това е нормално с оглед големия брой ученици за първи клас – 12 000. Ние ще приемем 144 първокласници. Толкова са и децата от първа, втора и трета група в района на училището.

– Какво трябва да направят родители, за да запишат децата си, след като са класирани?

– Записването също може да бъде онлайн. Само разпределението на децата по паралелки е ангажимент на директора. Например в нашето училище децата от една и съща детска градина ги събираме в един клас. С децата от 4-та група се подхожда индивидуално. Първата родителска среща през юни е опознавателна, като окончателното разпределение е през септември.

– Организирате пролетна академия за директори и зам.-директори от СРСНПБ. Кои са най-честите проблеми и въпроси, с които се обръщат към вас колегите ви, какви теми ще бъдат засегнати по време на семинара?

– Опитът ни да организираме подобна среща през последната година и половина бе невъзможен заради пандемията. Интересът към настоящата пролетна среща е голям. Това показва, че колегията има потребност от събиране на едно място, обсъждане на общи проблеми, свързани с това как спокойно да преминем към присъствен формат на преподаване. Почти всички учители промениха начина си на поднасяне на уроците и общуване. Ролята на директора в този момент е много голяма, за да върне колективния дух в училищата. Ще е необходимо време както да възстановим добрата комуникация с родителите, така и присъственото общуване в рамките на колектива. Пред нас стоят много въпроси. Сред тях са спокойно изключване на учебната година, както и доброто подготвяне на следващата. Ще обсъдим предстоящата атестация, възможностите за разгръщане на приобщаващото образование, както и добрата комуникация помежду ни като гилдия, защото всяко едно училище е успешно в резултат на добрата политика на ръководството и колектива му.