Димитрина Горанова от АБТТА: Туроператори все още дължат милиони за провалени почивки

Димитрина Горанова от АБТТА: Туроператори все още дължат милиони за провалени почивки

– Г-жо Горанова, туроператори и авиокомпании масово отменят програмите си за България. Има ли опасност от провал на летния сезон?

– Летният сезон е под въпрос, тъй като не е ясно по какъв начин ще се осъществи и какви резултати ще бъдат постигнати. Целият бранш вече от година работи на сляпо и при никаква предвидимост. Именно това е причината много от програмите да се анулират – нямаме време за планиране, подготовка и записвания. Пазарите Англия и Германия ще бъдат решаващи, затова е изключително важно България да бъде включена в техните списъци с безопасни за пътуване дестинации. Това обаче все още не се е случило. Повечето колеги от тези пазари изчакват или вече са анулирали първите си дати за полети и програми до страната.

– Наблюдава ли се раздвижване на резервациите от други страни след въвеждането на ясни правила за влизане в България?

– Има раздвижване при румънците и израелците. За съжаление, за украинците и останалите представители на страни извън Европейския съюз ситуацията все още остава неясна. Към момента се очертава румънският пазар да бъде един от най-сигурните, тъй като северните ни съседи също подлежат на значителни ограничения при пътуванията си зад граница и търсят по-близки дестинации за почивка.

– Наскоро постигнахте един дългоочакван успех – организираните пътувания в страната и чужбина вече са позволени. Има ли интерес от страна на туристите?

– Срещат се все повече потребители, които желаят да пътуват, но ограниченията по границите все още ги възпрепятстват. От една страна, стои невъзможността за планиране на дадено пътуване. Така например за Великден имахме обявени програми за Мароко, които обаче отпаднаха, след като 10 дни преди празниците страната ни включи в черния си списък. От друга пък, са мерките в другите страни, които както вече споменах, са неясни. Това принуждава потребителите да резервират в последния момент. Туроператорите се опитваме да балансираме и да предлагаме продукти, които да бъдат сигурни – да предвидим евентуални промени и отмяна на резервациите, без да ощетяваме крайния потребител.

– Кои са най-предпочитаните дестинации за почивка у нас и в чужбина?

– Традиционно Гърция е най-търсена, има голям интерес и към Турция, но все още се изчаква да видим какво ще бъде развитието на епидемичната обстановка в страната. Други морски дестинации са още Италия, Северна Африка, Тунис и Мароко. В България до момента най-предпочитани бяха спа дестинациите, постепенно туристите започват да планират и летните си почивки, които са предимно по Южното Черноморие.

– Наясно ли сте колко е готов да отдели българинът за своята лятна почивка?

– Трудно е да се отговори еднозначно. Обикновено има потребители, които веднъж годишно си правят по-скъпа почивка в чужбина около седмица или 10 дни. Сумите за нея започват от 2500 лв. нагоре. Не липсват обаче и по-кратки уикенд почивки. В момента определяща за избора на туристите се оказва самата дестинация, а не цената на пътуването. От близо година сериозен фактор са и PCR тестовете, които значително оскъпяват ваканциите.

– Ако изключим от цялостната картина PCR тестовете, карантината и сертификатите за ваксинация, смятате ли, че рекламната ни стратегия е достатъчно добра, за да привлече туристи?

– Рекламата ни и през тази, и през миналата година е закъсняла спрямо тази в конкурентните ни пазари като Гърция, Хърватска и Турция. Разбира се, това са страни, които разполагат с много по-голям бюджет за целта, но вярвам, че промотирането на България също би могло да бъде по-добре целенасочено. Освен това, колкото и да се рекламираме като безопасна дестинация, допреди един месец бяхме в черните списъци на редица страни. Ситуацията, в която се намираме в момента, е комплексна и браншът трябва да работи в тясно сътрудничество с Министерството на здравеопазването. Разпространението на коронавируса у нас и промотирането ни на чуждестранните пазари са пряко свързани.

– Ваши колеги посочиха, че сериозен проблем пред сектора е и това, че много екскурзоводи се пренасочиха към други сфери на работа. Как ще се справите с този проблем и планирате ли да поканите у нас гидове от чужбина?

– Тъй като все още не очакваме нивата на продажби на организирани пътувания да достигнат тези от преди кризата, по-скоро няма да разчитаме на персонал от чужбина, а ще се опитаме да се справим с наличния. Много от квалифицираните кадри изтекоха, надявам се не безвъзвратно – все пак освен работа туризмът е и емоция. Много от кадрите, работили в сектора, не могат просто да седнат на бюро, макар и за по-високо заплащане. Всичко зависи и от това по какъв начин ще бъдем подкрепени от държавата с цел запазване на своя персонал. Това не се отнася само за екскурзоводите, доколкото ми е известно, колегите от ресторантьорския и хотелиерския бранш имат абсолютно същия проблем.

– Споменахте субсидиране от държавата. Каква част от правителствените помощи са достигнали до туроператорите?

– Аз лично не бих могла да се оплача, тъй като туроператорите имаха две мерки, специално насочени към тях. Въпреки това те не бяха 100% ефективни и не успяха да достигнат до абсолютно всички колеги, за някои пък бяха недостатъчни. На всеки е ясно, че само с държавни помощи не може да се съществува, затова за нас беше важно да продължим да работим. Не мога да не спомена, че от АБТТА неколкократно изпращахме писма и предложения до Министерството на труда и социалната политика във връзка с адаптирането на основната мярка за бизнеса – 60:40, към спецификата на нашия бранш. За съжаление обаче никой не откликна на желанието ни за среща.

– Въпреки трудния диалог и това, че част от помощите не са достигнали до вас, успяхте ли да върнете дължимите суми на всички туристи?

– Все още има суми за връщане, тъй като не липсват туристи, които са избрали опцията за възстановяване на средствата от провалено пътуване по линия на член 25 от Закона за извънредното положение. Според него туроператорите разполагат със срок от една година, в която да върнат парите на своите клиенти, а за някои от пътуванията въпросният срок все още не е изтекъл. Големите туроператори имат нужда от допълнителна помощ от държавата, която се очаква да бъде отпусната през нова програма – вече обявена и приета с нормативен акт, но все още очаква нотификация от ЕК, за да бъде пусната. Тя обаче поставя в неравнопоставеност колегите от туроператорския бранш, тъй като е планирано да финансира единствено суми към клиенти, които все още не са върнати. Така някои туроператори, предпочели да върнат средствата на туристите по-рано, а не да изчакат едногодишния срок, не могат да получат финансиране. Това се е случило благодарение на заеми или собствени средства. Във връзка с казуса изпратихме възражение към Министерството на туризма. Дължите суми все още са в размер на десетки милиони. Според статистиката на Министерството на туризма към март 2021 г. туроператорите, кандидатствали за помощи, дължат още 30 млн. лева на своите клиенти.

– Според вас кои трябва да бъдат първите задачи на новия ресорен министър?

– Най-належащо е да се осигури безпроблемно протичане на летния сезон. Това е обвързано с разрешаването на проблемите с пазарите Великобритания и Русия, които включват съвместни дейности с Министерството на външните работи заради дипломатическия скандал, а също и със здравното ведомство. Все още има и нефинализирани процедури за отдаване на концесии на плажове. Не по-малко важно е в каква посока ще продължат мерките в подкрепа на бизнеса. Новото правителство ще има доста задачи, които да свърши в кратък срок.