Горяща лавандула трови Добрич, половин Пазарджик е на въглища

Европейската комисия ни дава на съд за мръсен въздух. Неоспорим факт е, че най-масовият „враг“ на чистата атмосфера у нас е отоплението на твърдо гориво, а веднага след това се нареждат транспортът, индустриални предприятия, неремонтирани улици и т.н.

В Добрич например освен традиционното замърсяване от дълги ВиК ремонти, въздухът се изпълнил и с дим от горящи остатъци от лавандула. Екоинспекторите от РИОСВ-Варна установили, че обгазяването е от дестилерия, на която се складират останките след изваряване на етерично-маслената билка. Един от резултатите от масовия бум в отглеждането на лавандула е това, че остатъците не се извозват до сметище, а се горят. Затова и замерванията на въздуха над Добрич надвишават многократно нормата от 50 µg/m3 фини прахови частици.

Въздухът в Русе също е един от най-замърсените в страната и влияние за това оказва не само отоплението на твърдо гориво, а и промишлените предприятия с вредни производства, срещу което жителите на града неведнъж са се вдигали на протести. Неблагоприятните атмосферни условия като безветрие, мъгла и ниско атмосферно налягане, които не позволяват димът да се разсее, а понякога и горенето на стърнища в съседна Румъния също са фактор.

Излезеш ли вечер по улиците на Пазарджик, кълба от дим се стелят във въздуха. Причината е, че поне 50% от жителите в областния град се топлят на въглища. Въпреки предупрежденията много от хората използват въглища с високо съдържание на пепел и сяра, както и влажна дървесина. Допълнително задимяване във въздуха идва и от изхвърлени в контейнерите за битови отпадъци гореща сгур и пепел, което често предизвиква запалване или продължително димене на отпадъците.

Бургас обаче вече е изваден от списъка на градовете с мръсен въздух. По данни на местната РИОСВ през 2019 г. за първи път при измерване на качеството със станциите е констатирано, че няма превишение на фини прахови частици. Картата, която показва запрашеността на въздуха над другия морски град – Варна, обаче се променя постоянно, тоест непрекъснато влиза и излиза от норма, указвайки по-конкретно каква е концентрацията на фините прахови частици.

Основните критики към България от страна на Европейската комисия са, че не е осигурила цялостно изпълнение на решението на Европейския съд от 5 април 2017 година. Със съдебното решение тогава бе установено, че не сме изпълнили задълженията си по еврозаконодателство за качеството на атмосферния въздух. В страната постоянно не са били спазвани пределно допустимите стойности за прахови частици (ПЧ10) и не са били предприети подходящи мерки за съкращаване на времето на превишаванията, се посочва в съобщението на комисията. Повече от три години след решението България все още не е осигурила спазване на определените по европейските правила пределно допустими стойности във всички зони за следене на качеството на въздуха.

Според ЕК постигнатите досега резултати са незадоволителни, тъй като България все още не е започнала действително да прилага мерки по места, с които да се осигури спазването на пределно допустимите стойности. Страната ни е съобщила, че повечето мерки се подготвят или предстои да влязат в сила през 2024 година, но все още не са изпълнени.

За да изпълним мерките в няколко общини стартира програма LIFE за подмяна на печки на твърдо гориво с по-екологични варианти за отопление. В проекта „Българските общини работят заедно за подобряване на качеството на атмосферния въздух“ участват още София, Русе, Бургас, Стара Загора, Велико Търново и Монтана. В столицата приключи подаването на заявления за смяна на стари печки. Оказа се, че над 5000 столичани са готови да ги сменят с уреди на ток и газ, получени безплатно от общината. 1914 домакинства ще получат нови отоплителни уреди на мястото на старите кюмбета и камини във втория етап на програмата. По друг проект се предвижда подмяна на старите отоплителни уреди на още 2280 домакинства. И във Варна акцентират върху трафика и битовото отопление, както и изграждането на повече зелени паркове и градини, използването на екологично чист градски транспорт, стимулиране използването на зелени автомобили и велосипеди.

Същото се отнася и за най-големия град – столицата София, където общината изготви специална програма с мерки срещу мръсния въздух. Тя включва транспорт с нулеви вредни емисии за градския транспорт, както и стимули той да се използва от повече хора. В дни на превишение на нормите от фини прахови частици /ФПЧ/ се въвежда така наречения зелен билет, който е безплатен. В тези дни са безплатни и буферните паркинги към метрото и на подстъпите на града. Заради гъстите мъгли през зимния сезон, които лягат над града един път заради температурните инверсии и втори – заради замърсяването на въздуха, се прави строг контрол и на строителните обекти, тъй като прахът от камионите остава на улицата. Столичната програма включва и асфалтиране и озеленяване на „калните точки“ в града, които също са причинител на замърсяване.

Всички тези мерки обаче според Европейската комисия не са достатъчни. В България се наблюдават някои от най-големите превишения в ЕС на годишните и на дневните пределно допустими стойности за ПЧ10, с произтичащите от това опасности за здравето. Особено големи са превишенията при дневните пределно допустими стойности – те са отбелязани в 90 дни годишно, т.е. над 2,5 пъти повече от разрешеното съгласно правилата, поясняват от комисията. Искът към България може да доведе до налагането на глоби за времето от първото съдебно решение и за времето от второто решение до осигуряването на цялостно изпълнение на изискванията, уточнява ЕК.

Европейската комисия съобщи също така, че изпраща последно предупреждение на България заради постоянни слабости при прилагането на европейското законодателство за опазване на природата. Забележките основно по мрежата „Натура 2000“ и се основават на жалби и сигнали по издаването на разрешения за проекти въз основа на недостатъчни екооценки или дори при липсата на подходящи оценки. България разполага с два месеца, за да отстрани нарушението, иначе комисията може да отнесе въпроса до Съда на ЕС, се посочва в съобщението.