Банките блокират сметки, ако 12 месеца не дадем лична информация

Банките блокират сметки, ако 12 месеца не дадем лична информация

Банките имат право да блокират сметки, ако не сме актуализирали лично в рамките на една година информацията за адреса, личната карта и телефонния номер. Това стана ясно след заседанието на парламентарната комисия по вътрешна сигурност и обществен ред, съобщава БНР.

Парламентът прие преди дни на първо четене промените в закона срещу изпирането на пари.

Съвсем реално можем да се окажем с блокирани банкови сметки и на практика да останем без пари. Все по-често банковите институции налагат наказателната мярка, тъй като клиентите не са актуализирали банална контактна информация – име, адрес, номер на лична карта или телефонен номер.

Оказва се, че трябва лично, като задължени лица по Закона за мерките срещу изпирането на пари, лично да посетим банковия клон, за да удостоверим с подписа си информацията.

Депутатът от ГЕРБ Маноил Манев оповести, че вече има блокирани сметки.

„Има вече такива случаи, аз проучих. Хора, които се намират в чужбина, зад граница, разчитат на това, че ще извършат плащане към хотела си и не могат да го направят, защото са им блокирани сметките в петък и до понеделник никой не е в състояние да ги разблокира, без значение кредитни, дебитни карти, всичко.

Затова защото вътрешните правила на няколко банки им позволявали, ако ние с вас – задължени лица по чл. 4, не се явяваме всяка година лично, физически в някой клон на банката да препотвърдим с подпис, че сме задължени лица по този закон, а това е видно в КОНПИ и във всички декларации, които подават лицата, банката имала право да блокира тези сметки веднага.“

Експерт от БНБ обясни, че задължението банките да поддържат актуална информация за своите клиенти произтича от Закона за мерките срещу изпирането на пари и бе вменено още през 2018 г. Но тъй като имат много клиенти, институциите правят тази актуализация частично и на порции. Но е необходимо явяването на клиента лично, на гише в банката, за да няма неприятни изненади.

„Факт е, че такава е практиката в момента. Банките прилагат строги изисквания за това да бъде проверявана регулярно информация по отношение на такива лица“.